Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

Γιατί το σύστημα παιδείας από την πρώτη ως την τελευταία βαθμίδα δεν καλλιεργεί το είδος "σκεπτόμενος άνθρωπος", αλλά επιμένει στη μηχανιστική εκμάθηση αποστεωμένων -"χρήσιμων" υποτίθεται- γνώσεων. Ο επιδερμικός, προχειρολογικός, ανεδαφικός και πριν απ’ όλα ταπεινωτικά χρησιμοθηρικός στην ανεπάρκειά του χαρακτήρας της μόρφωσης που παρέχεται σ’ όλα τα επίπεδα της ελληνικής παιδείας, αποτελεί τη βασικότερη αιτία.
Ο απερίγραπτα αγχώδης, χρησιμοθηρικός αυτός τρόπος ζωής δεν αφήνει περιθώρια πραγματικής ανάπαυλας, αληθινής σχόλης, ο άνθρωπος τις ελεύθερες ώρες του είναι ολοκληρωτικά παθητικοποιημένος, προτιμάει την εικόνα, την άσκοπη φλυαρία, το καλαμπούρι, τη σαχλαμάρα, αρνείται και απωθεί οτιδήποτε μπορεί να τον κάνει να σκεφτεί.

Βασίλης Φίλιας

8 σχόλια:

chrismos είπε...

Αν τα γραφόμενα είναι δικά του, εύγε του.
Αλλά πως να ξεχάσει κανείς ότι κάποτε, ως τακτικός αρθρογράφος στην "Ε", συνηγορούσε υπέρ της ΛΩΒΟΤΟΜΗΣ(sic) στους νέους με αποκλίνουσες συμπεριφορές.
(Στερνέ μου Φίλια να σ' είχα πρώτα...)
Κολυμπήθρα του Σιλωάμ ή γεροντικές εκλάμψεις, κ.Φίλια;;;
Φιλιά

Πάνος Παπαδόπουλος είπε...

Καλά, ρε, μήπως κάνει κάποιο λάθος ο Χρησμός; Ο άνθρωπος ήταν και είναι σωστός! Για ξαναδές το…

theogrocer είπε...

Περί guy Φίλια (και ουχί Γκαϊφύλλια) τα φίλια πυρά φίλοι μου. Ωμό λόγω ότι αυτή η άνω άρτυση μπήκε για το περιεχόμενό της και όχι τόσο για το πρόσωπο. Για το οποίο δεν γνωρίζω ΚΕΠ άρα πολλές λεπτό Mary S (πέρα άπω αυτά που ξέρουμε όλοι).
Την Fχ μου

theogrocer είπε...

Το ξαναΗΠΑ: γάμοι θήκαι ο μετρητοίς των τοις μετρητοίς σχολίων (και σχολείων)

Unknown είπε...

Δηλαδή προ αμνημονεύτων ετών όταν δίδασκε ο feel ass ήταν όλα καλά???
Ρίξτε μια ματιά στο παλιό βιβλίο της Γ΄Λυκείου (δικό του είναι).
Τα ίδια σκατά και τώρα και τότε και μάλιστα κάποιος εχθρός των "μαζών" αν δε κάνω λάθος LE BON στο βιβλίο του η ψυχολογία των μαζών τα ίδια ακριβώς έλεγε.
Οπότε άρες (παπαγάλοι) μάρες (θάλασσες) κουκουνάρες (!!!!!).

theogrocer είπε...

Ξεχάσατε το Μπενάρες (Ινδία), τις παπάρες (Παιδεία) και κανα'δυο -άρες ακόμη, Ξανθούλα. Σας υποβάλλω τα σκεύη μου.
Για τον Φίλια είπαμε, δεν έχω ακριβή άποψη (πολύ λυπάμαι που τολμώ να ομολογήσω κάτι τέτοιο στην εποχή μας...). Αλλά τι ακριβώς σας ενοχλεί στον Gustave Le Bon; Δεν είναι (και) χυδαίες οι μάζες, πέρα απο υλικό για να χρησιμοποιηθούν από τον κάθε wannabe (όπως λένε και οι σύντροφοι αμερικάνοι);
Αν θέλετε μπορώ να σας φέρω και... τσουχτερά παραδείγματα.

chrismos είπε...

Πάνο,
Κατ' αρχάς είπα "εύγε του" για όσα γράφει, αφού -όπως λέει κι ο Τεό- αυτά μετράνε κι όχι τόσο το πρόσωπο. Θα τα ασπαζόμουν, ακόμα κι αν τα 'γραφε ο Χρυσοχουντίδης.
Δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρώ αυτούσιο το άρθρο του, που -συνυπολογιζομένου και του επερχόμενου Αλτσχάιμερ- όντως αναφέρει τη λέξη "λοβοτομή" . Και για τη μικρή πιθανότητα μήπως και αδικήσω τον "σωστό άνθρωπο", έψαξα και βρήκα την απάντηση (στο άρθρο του Φίλια) από τον "Ιό της Κυριακής", δηλ. την ΤΙΜΗΜΕΝΗ δημοσιογραφία (και όχι τη γαμημένη των καναλιών). Αντιγράφω:

Τα αναμορφωτήρια του κ. καθηγητή

"Η αποχαλίνωση που παρατηρείται σε μεγάλα τμήματα της νεολαίας προμηνύει μια καθοδική, όχι ανοδική πορεία του λαού και Εθνους. Οσοδήποτε κι αν η θέση φαίνεται σκληρή και τραχιά, η καθοδική αυτή πορεία πρέπει να ανακοπεί με κάθε μέσο. Οι εστίες μόλυνσης, που απλώνονται συνεχώς σαν μια κηλίδα λάδι, πρέπει ν' αντιμετωπιστούν άμεσα και δραστικά. Δραστικά, που σημαίνει με νυστέρι και χειρουργείο, όχι με ευχολόγια και `πατρικές' συμβουλές".

Συντάκτης των παραπάνω γραμμών δεν είναι κάποιος τυπικός φασίστας, νοσταλγός των μεθόδων με τις οποίες διαπαιδαγωγούσε το έθνος η πατροπαράδοτη δεξιά της πατρίδας-θρησκείας-οικογένειας. Ο άνθρωπος που ήθελε να βάλει την ελληνική νεολαία στο γύψο για να τη σώσει ήταν ένας χαρακτηριστικότατος εκπρόσωπος των προοδευτικών "διανοουμένων της Αλλαγής": ο καθηγητής της Παντείου (και της ΕΛ.ΑΣ.) Βασίλης Φίλιας. Το κείμενό του ( "Θετικά μέτρα για τους νέους μας, όχι θεωρίες" ) δημοσιεύθηκε στην "Ελευθεροτυπία" της 9.7.1983, σε μια εποχή που περιοδικά ποικίλης ύλης και τα ρεπορτάζ των νεοεμφανιζόμενων τότε ταμπλόιντ είχαν αρχίσει να ανακαλύπτουν ότι ξενόφερτα ρεύματα (πανκς, χούλιγκανς, σκληροί ροκάδες και άλλα πολλά) απειλούσαν τις παραδοσιακές μας αξίες.
Αποδεικτικά στοιχεία για την ύπαρξη του "κακού" δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν: μέσα σε λίγες γραμμές σωριάζονται, φύρδην-μίγδην, η χρήση ναρκωτικών, ειδεχθείς εγκληματικές ενέργειες (όπως οι βιασμοί μετά φόνου), κλασικές νεανικές πρακτικές (λχ φυγή από το πατρικό σπίτι), νεοεμφανιζόμενες τότε μορφές συλλογικής παραβατικότητας (χουλιγκανισμός), ακόμα και φαινόμενα όπως "οι τροχοφόροι καμικάζι" που "γίνονται όλο και περισσότερο δημόσιος κίνδυνος για την κυκλοφορία και παράλληλα βασικός παράγοντας ηχορρύπανσης, συντελεστής διατάρραξης της κοινής ησυχίας πρώτου μεγέθους" ... Οσο για τις προτεινόμενες μεθόδους θεραπείας, ο δημοκράτης καθηγητής μόνο για ασάφεια δεν μπορεί να κατηγορηθεί: "Δεν έχεις 'επιείκεια' για τους χούλιγκανς και ούτε παραπέμπεις έναν ή δύο για μαζικές εκδηλώσεις κτηνωδίας, αλλά συλλαμβάνεις δεκάδες και εκατοντάδες, που τους στέλνεις σε ειδικά αναδιαπαιδαγωγικά καταστήματα για σοβαρά χρονικά διαστήματα.(...)
Την επόμενη χρονιά, η Ελληνική Αστυνομία ανέλαβε να υλοποιήσει το όραμα του εκπαιδευτή της, εξαπολύοντας μια χωρίς προηγούμενο εκστρατεία "επιχειρήσεων αρετής" στα νεανικά στέκια της Αθήνας. Το (εκρηκτικό) αποτέλεσμα που προέκυψε είναι όμως μια άλλη ιστορία...

(Ελευθεροτυπία, 15/6/1997)

Σόρι για το σεντόνι, ξανά "εύγε" για το άρθρο, αλλά ουδέν κρυπτόν υπό τον Φίλιον. Ούτε και τα περσινά ξυνά στα Φίλια.

Φιλιά

Unknown είπε...

Ενοχλήσει ο Γουστάβος ????
Σαν παράδειγμα για αντιστοιχία τίποτα παραπάνω.
Κάτσε πρώτα να μπορέσω να τον διαβάσω 2-3 φορές και μετά αν μπορώ κάνω την κριτική μου.
Είναι και κατά πως βλέπει κανείς το ποτήρι.
Μόνο που στους ΠΕΡΙΣΟ -εταιρους είναι σίγουρα άδειο!!!!!!!!