Από τη σκοπιά των προνομιούχων
τάξεων, η πολιτική συνείδηση σημαίνει κατάκτηση, υποδούλωση και τον αδιαχώριστο
μηχανισμό για αυτή την εκμετάλλευση των μαζών: τη δεσποτική κρατική οργάνωση.
Από τη σκοπιά των μαζών, έχει το νόημα της καταστροφής του κράτους. Κατά
συνέπεια εννοεί πράγματα που είναι διαμετρικά αντίθετα. Τώρα, είναι απόλυτα
βέβαιο ότι ποτέ δεν υπήρξε κανένας λαός που να μην αισθάνθηκε στην αρχή της
υποδούλωσης την ανάγκη να εξεγερθεί. Η εξέγερση αποτελεί φυσική τάση της ζωής.
Ακόμα και το σκουλήκι στρέφεται ενάντια στο πόδι που το λιώνει. Γενικά, η
ζωτικότητα και η σχετική αξιοπρέπεια ενός ζώου μπορούν να μετρηθούν από τη
δύναμη του ένστικτου της εξέγερσης. Μέσα στον κόσμο των ζωών, όπως και στον
ανθρώπινο κόσμο, δεν υπάρχει καμιά συνήθεια πιο εξευτελιστική, πιο ηλίθια ή πιο
δειλή από τη συνήθεια της δουλικής υποταγής και της καταπίεσης από κάποιον
άλλο. Αμφισβητώ το ότι υπήρξε λαός τόσο εκφυλισμένος που κάποτε, τουλάχιστον
στην αρχή της ιστορίας του, δεν εξεγέρθηκε ενάντια στο ζυγό των αφεντικών, των
εκμεταλλευτών και του κράτους.
Αλλά πρέπει να αναγνωριστεί
επίσης ότι από την εποχή του μεσαίωνα, το κράτος έχει καταστείλει όλες τις
λαϊκές εξεγέρσεις. Όλες οι αποκαλούμενες επαναστάσεις του παρελθόντος
–συμπεριλαμβανομένης και της γαλλικής επανάστασης- παρ’ όλες τις υπέροχες ιδέες
που ενέπνευσαν, δεν υπήρξαν τίποτε άλλο παρά η πάλη ανάμεσα σε αντίπαλες
εκμεταλλεύτηκες τάξεις για την αποκλειστική απόλαυση των προνομιών που πρόσφερε
το κράτος. Το μόνο που εκφράζουν είναι ο αγώνας για την κυριαρχία και την εκμετάλλευσης
των μαζών.
Και οι μάζες; Αλίμονο! Πρέπει να
αναγνωριστεί ότι οι μάζες επέτρεψαν στον εαυτό τους να διαφθαρεί βαθιά και να
γίνει απαθής από την καταστρεπτική επίδραση του διεφθαρμένου, συγκεντρωτικού
πολιτισμού του κρατισμού.
Mikhail Bakunin
10 σχόλια:
Όσο οι μάζες αναβάλλουν την εξεγερτική τους διάθεση τόσο θα κατοχυρώνουν τη μόνη τους ιδιοκτησία:
Τους χαλινούς(*) με τους οποίους δένονται στο κάρο.
(* Σύνθετη λέξη, όπως άλλωστε και η μάζα. Και όνο όνο ήτο...)
Πωλεί F στόχο!
Καίριες δις λεξίες!
"Ακόμα και το σκουλήκι στρέφεται ενάντια στο πόδι που το λιώνει"
Έ οχι!!!!
Δεν γίνεται αυτό ποτέ,και πουθενά.
Τα σκουλίκια δεν έχουν συνείδηση για να κάνουν κάτι τέτοιο.
Κατά τ΄'αλλα, το κείμενο, είναι πολύ παράδοξο και χαοτικό.
Μπάζει απο όλες τις μπάντες. Αν είχα χρόνο θα καθόμουν να μιλήσω για κάθε μία απο τις προτάσεις του. Στην ουσία είναι συνθήματα. Σωστές διαπιστώσεις μπερδεύονται με εντελώς λάθος απόψεις και δημιουργούν μια ακατανοησία.
Δε βγάζει νόημα. Ή μάλλον το νόημα είναι μια εναντίωση στο σύστημα, αλλά ο τρόπος που επιχειρείται - εδώ - δεν μπορεί να παρακολουθηθεί. (νοηματικά)
Η γνώμη μου είναι πως τέτοιου τύπου λόγος, δεν είναι καθόλου αποτελεσματικός στην εποχή μας. Πρέπει να παίρνουμε το νόημα που έκφραζε στηνεποχή του και να το προσαρμόζουμε στα σημερινά δεδομένα. Και μακριά απο συνθήματα. Κριτική και ανάλυση στο τι γίνεται, αλλά και σαφείς προτάσεις στο τι να γίνει. Και το τι να γίνει δεν είναι μια , δυο δέκα, εκατό χιλιάδες πορείες και ξύλο με τα ματ.
Έχει γίνει αυτό και δεν έχει οδηγήσει πουθενά.
Νομίζω πως πρέπει , με όλο τον σεβασμό, να γράψουμε στ΄αρχίδια μας τους Μπακούνηδες και να δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε αυτούς που μας κλωτσούν συνέχεια στ΄αρχίδια.
Με λόγο και έργο σύγχρονο.
Πράγματι, ίσως ο λόγος αυτός να μην είναι αποτελεσματικός στην εποχή μας. Κατά την ταπεινή άποψή μου τίποτε δεν είναι αποτελεσματικό, για τον απλούστατο λόγο ότι μάλλον το... πόπολο δεν επιθυμεί αποτελεσματικότητα.
Η αποκτήνωση που έχουν φέρει τόσες δεκαετίες "ευμάρειας" και επίπλαστης ευτυχίας με σπίτια, αυτοκίνητα, γκατζετάκια, κινητά, οθόνες plasma και άλλα μπιχλιμπίδια που εξαγόρασαν την κριτική ικανότητα του ανθρώπου, φαντάζει πλέον ανίκητη...
Δεν μπορούμε "να δούμε πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτούς που μας κλωτσούν" αν δεν δούμε την Ιστορία και αν δεν συνειδητοποιήσουμε τη θέση μας μέσα της. Δεν είναι τα λόγια και οι θεωρίες που μας φταίνε, αλλά η δική μας αποκτήνωση και μόνο. Για την οποία -φυσικά- δεν ευθύνονται μόνο αυτοί που την επέβαλαν...
~Solo,
Ακόμα κι αν δεχτούμε πως το σκουλήκι δεν έχει συνείδηση (μάλλον αυθαίρετη διάγνωση· ποια επιστήμη έχει αποφανθεί γι αυτό;) η -έστω- ασυνείδητη αντίδρασή του στην απειλή τής σόλας είναι πασίγνωστη και πέραν πάσης αμφιβολίας. Ειδικά εσύ...
(καμπανάκι-ντρρρρρννν)
(προεδρείο): -Τελειώνετε, κύριε!
(chrismos): -Τελειώνω, κ. πρόεδρε.
... ως (ερασιτέχνης) ψαράς πρέπει να το έχεις διαπιστώσει κάθε φορά που δολώνεις. (Και για όσους δεν έχουν τη σχετική εμπειρία, αρκεί ένα απλό πειραματάκι...)
Όσο για τις "τρύπες" τού "παράδοξου, χαοτικού και ακατανόητου" κειμένου, εγώ...
(ντρρρρρννν)
(προεδρείο): -Ολοκληρώστε, κύριε. Τελείωσε ο χρόνος σας!
(chrismos): -Ολοκληρώνω, κ. πρόεδρε. Την ανοχή σας, παρακαλώ.
...προσωπικά, διαφωνώ ριζικά με αυτούς τους αφορισμούς. Ωστόσο θα είχε πολύ ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να τις "στοκάρουμε" (ΑΝ μπορέσουμε) και όχι υποχρεωτικά όλες. Ας ξεκινήσουμε με την πιο μεγάλη και βλέπουμε.
Τέλος, για τη φράση σου "Πρέπει να παίρνουμε το νόημα που έκφραζε στην εποχή του και να το προσαρμόζουμε στα σημερινά δεδομένα", δε νομίζω...
(ντρρρρρνννν)
(προεδρείο): -Έληξε ο χρόνος σας, κύριε! Κατεβείτε από το βήμα!
(chrismos): -Με όλο το σεβασμό, κ. πρόεδρε, που έχω προς της μάνας σας το μουνί, αλλά ο Βενιζέλος μίλησε πολύ περισσότερο!
Αφήστε με να ολοκληρώσω!
(προεδρείο): -Να πας στη Ντόρα να ολοκληρώσεις, αγενέστατε! Όχι απάνω μας!...
(chrismos): Τσ, τσ, τς! Πίσω μου σ' έχω σαμαρά!...
...δε νομίζω πως υπάρχει η παραμικρή διαφωνία κι εξάλλου ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ είναι το όφελος από τη διαχρονική αξία στους λόγους του Μπακούνιν.
Ευχαριστώ, κ. πρόεδρε, μόλις ολοκλήρωσα.
(φωτεινή πιπιλεί): -Το καταλάβαμε...
Tι υποννοεί ο συνάδελφος συνμπλόγκερ chrismos κύριε πρόεδρε (τεο); Πως το παρόν μπλογκ έγινε βουλή; Δηλαδή μπουρδέλο με τις αλλαξομπακουνιές;
Πράγματι το θέμα της Ιστορίας είναι μέγα. Είναι κοινή διαπίστωση πως το σχολείο ή δεν σε μαθαίνει ή στην λέει παραποιημένη. Και νομίζω πως είναι κι ένας απο τους λόγους που πολλοί νέοι ψήφισαν χρυσή αυγή. Πολύ απλά δεν έχουν ιδέα τι είναι φασισμός, ναζισμός, τις θηριωδίες των ναζί κλπ.
Εγώ άρχισα να διαβάζω ιστορία γύρω στα 20-21 μου. Και μάλιστα απο τα σχολικά βιβλία του Λυκείου. Διαπίστωσα πως δεν είχα ιδέα για βασικά πράγματα. Αλλά σε μένα έτυχε. Πως θα πείσεις τον κόσμο να διαβάσει ιστορία; Πριν κάτι χρόνια κοντέψαμε να σκοτωθούμε με μια τύπισσα σε ένα ρακάδικο όταν είπα πως οι Σουλιώτες ήταν Αλβανοί. Πολύ απλά δεν με πίστευε! Και είναι δασκάλα η κυρία , σπουδάζει και κοινωνιολογία. Σκέψου λοιπόν το ... πόπολο. Θέλει πολύ δουλειά για να μορφωθεί ο κόσμος. Αλλά δεν ξέρω τι είδους δουλειά και με ποιό τρόπο.
Η κρίση πάντως και τα συνακόλουθά της σε κάποιους θα ξυπνήσει και την κρίση τους.
Τελειώνω Ντώρα , πριν ολοκληρώσω γιατί τα καμπανάκια με αγχώνουν.
Ο theo δεν προεδρεύει. Ενεδρεύει...
Ευτυχώς που διευκρίνισες Chrismos, γιατί προηγουμένως (στο μοναδικής σύλληψης σχόλιο!) έβριζες τον πρόεδρο και θα είχαμε μπερδέματα...
Αχ βρε Solo, όλο μεγάλες συζητήσεις που δεν μπορούν να γίνουν αιδώ ανοίγεις... Ένα μ' όνο κενό δαιμόνιο θα εισαγάγω: Είσαι βέβαιος πως ο κόσμος θέλει να μορφωθεί;
Μάθε, ω Ρούσα, αυτονόητο πως "φωτογραφίζεται" ο καστωρ (ya? no?) σα λύτης! Ω χειμώνων για την εύνοια προς το Μπενίτο, αλλά κυρίως για το σεβασμό που έχει ο κόσμος γι ατόμου knee tease man ass too!
Χαχαχα!
Είχες χρέος να! Πόσα finish εις την κατάσταση!
Συ rat ου Solo τώρα: Ναζί, τις ει; Συ γνώμη (πού 'μαι, ε χρυσέ;) πρόεδρο!
Δημοσίευση σχολίου