Τετάρτη 5 Μαΐου 2010

Το πόρισμα των μελετών μας είναι: η λαϊκή κυριαρχία είναι φενάκη, η δημοκρατία ψεύδος, η κατάκτησις της πολιτικής εξουσίας δια της ψήφου πλάνη: Οι χρηματισταί κυβερνούν την χώραν. Βραδεία εξέλιξις έθεσεν εις χείρας αυτών, ου μόνον τον πλούτον της χώρας απάσης, αλλά και την υπερτάτην διαχείρισιν του πλούτου. Πολλά εκατομμύρια ιδιωτών άνευ μεγάλης περιουσίας έχουν μερίδιον εις τους σιδηροδρόμους, τροχιοδρόμους, εις τα μεταλλεία κλπ., όλοι εν τούτοις οι μικροαστοί έχουν εμπιστευθεί εις χείρας των διοικητικών συμβουλίων τα συμφέροντά των, οίτινες σύμβουλοι είναι υπό τον έλεγχον ευαρίθμων προσώπων -πάντοτε των αυτών- τα οποία αναμιγνύονται εις όλας τας μεγάλας επιχειρήσεις. Τράπεζα, μεταλλεία, σιδηρόδρομοι, ατμοπλοϊκαί εταιρείαι κλπ. και εν γένει όλα τα οικονομικώς απαραίτητα, ολόκληρος η υλική, ούτως ειπείν, ζωή, ευρίσκεται εις χείρας ευαρίθμων ιδιωτών εις ους εδόθησαν διάφορα ονόματα και οίτινες ως εκ τούτου είναι όντα παντοδύναμα.
Καθ’ ότι εν μια πολιτεία η οποία βασίζεται επί της ατομικής ιδιοκτησίας, η πραγματική ισχύς ανήκει εις τον έχοντα χρήματα και εις τούτου την διάθεσιν εναπόκειται αύτη η τύχη της χώρας. Αυτοί είναι οι ηγεμόνες και οι πραγματικοί βασιλείς. Οι κύριοι της οικονομικής εξουσίας, όταν θελήσουν, γίνονται οι κύριοι της πολιτικής εξουσίας. Το τελευταίον, όμως, δηλαδή την κατάκτησιν της πολιτικής εξουσίας, θεωρούσιν ανόητον. Κυβέρνησις ήτις προϋποθέτει την εκμετάλλευσιν πολλών εκατομμυρίων κοινωνικών αποκλήρων δια της εκλογής χρηματιστών, η κυβέρνησις αύτη δεν είναι δυνατόν να μην εξεγείρη εις το έπακρον την μήνιν.
Εφ’ όσον ο κλοιός της ολιγαρχίας συσφίγγεται, επί τοσούτον η ολιγαρχία καθίσταται ευάλωτος. Ήδη οι άνθρωποι αυτοί σκέπτονται θαρραλέως. Φυλάττουν δι’ εαυτούς την πραγματικήν εξουσίαν και αφήνουν εις τον λαόν τα προσχήματα. Λέγουν εις τον λαόν: από τούδε συ θα είσαι ο κυρίαρχος, συ θα εκλέγης τους ανθρώπους σου, οίτινες αντιπρόσωποί σου θα νομοθετούν. Η σκέψις αύτη θα ήτο επικίνδυνος αν ήτο πραγματική. Θα υπήρχε φόβος, οι πεινασμένοι εν σώματι εισερχόμενοι εις το Βουλευτήριον να εψήφιζον από σκοπού την διανομήν του πλούτου. Ούτω πώς η νομοθετική ισχύς της λαϊκής αντιπροσωπείας εν τη πραγματικότητι ηκυρώθη, εξημηδενίσθη.
Και έτι πλέον, υπεισήλθον εις αυτό το Κοινοβούλιον. Οι πλούσιοι υποψήφιοι συνηθίζουν τους εκλογείς εις μεγάλας δαπάνας και ούτω πώς οι χρηματισταί δημιουργούσιν αυτοί ούτοι τους αντιπροσώπους εμμέσως, δια μυστικών εταιρειών και παροχών, τους κυβερνήτας της κοινωνίας, τους συμβούλους–δικηγόρους, τους μηχανικούς–συμβούλους κλπ. Αυτοί εργάζονται ουσιωδώς εις τας επιτροπείας και εις αυτούς προσφέρονται τα υπουργικά χαρτοφυλάκεια. Αυτοί έχουν θέσει, εκ του άλλου, την χείρα επί του τύπου, ο οποίος διευθύνει την κοινήν γνώμην, η δε κυβέρνησις ενεργεί τας εκλογάς.
Οι χρηματισταί κατόπιν ημπορούν να μένουν ήσυχοι.

Άρθρο που μεταφράστηκε από την γαλλική αναρχική εφημερίδα «La Guerre Social» («Ο κοινωνικός Πόλεμος») και δημοσιεύτηκε στη σοσιαλιστική εφημερίδα «Κοινωνισμός» (τεύχη 28-31) τον Σεπτέμβριο του 1910.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Eγώ προσωπικά δεν το αντέχω άλλο να διαβάζω τέτοια κείμενα.
Όχι γιατί νοιώθω μαλάκας ή αδύναμος να κάνω κάτι,
αλλά γιατί υπάρχει ο φόβος, πλέον ορατός, να γίνω μισάνθρωπος.
Και πραγματικά κάτι τέτοιο δεν το θέλω καθόλου.
Δεν μπορώ να ζω με τη βεβαιότητα πως η συντρηπτική πλειοψηφία των συνανθρώπων μου είναι ηλίθια ζώα που ψηφίζουν αυτούς που τους καταδυναστεύουν, ξανά και ξανά και ξανά και πως η διαμαρτυρία τους εξαντλείται σε μια πορεία , μια απεργία και σε άλλον βουλευτή!

Θέλω να βλέπω και όμορφα πράγματα στους ανθρώπους και κείμενα σαν αυτά με εμποδίζουν.

chrismos είπε...

Εκπληκτική η καθαρότητα της ανάλυσης, εν έτει 1910!

Ευαίσθητε Αλεξάκο,
Κανείς δεν γουστάρει να διαβάζει δυσάρεστα πράγματα. Όπως και κανείς δεν χάνει τον υπόλοιπο ορίζοντα διαβάζοντας μόνο τέτοια, αφού τα όμορφα πράγματα δεν πρόκειται να εκλείψουν, όσο υπάρχουν Άνθρωποι· πάντοτε οι ομορφιές θα βρίσκονται στο οπτικό μας πεδίο.
Εξάλλου, το "απελθέτω απ' εμού το ποτήριον τούτο" το είπε ο Χριστός, ενώ ο Σωκράτης το κώνειο το ήπιε άσπρο πάτο!
Δηλ. είναι χρήσιμο να "εισάγουμε καινά δαιμόνια", τέτοια που μας γεμίζουν δύναμη "να ΑΠΟΣΤΡΕΦΟΥΜΕ τα μάτια από ΨΕΥΤΙΚΟΥΣ ουρανούς, πολιτικές εξουσίες, εξουσίες ΞΥΡΑΦΙΑ..."
Και ελπίζω να συμφωνείς πως "έφτασε ο καιρός ν' αποφασίσουμε με ποιούς θα πάμε και ποιούς θα στήσουμε (στον τοίχο)".

Όμως... ας μιλήσει ο Δικαιόπολις.
Αλλά δεν μας ακούει... Έχει πάει παρά δίπλα και ανοίγει το magazin των ονείρων του:
Εδώδιμα αποικιακά. Μπακάλικο!

theogrocer είπε...

Αγαπημένοι μου φίλοι και δυνατά μυαλά, με πόνο και κόπο παλεύει η ζωή για να γεννηθεί. Οι κουβέντες σας γεννούν ιδέες, προσθέτοντας και κάτι άλλο, κορυφαίο: Αξιοπρέπεια κι ελπίδα.
Και για να ευθύ μισούμε, άστους αστούς Νάκου ρεύονται, που νόμοι ζουν ότι την put σείσαμε ΚΕΘΑ μας πει δείξουν χωρίς Sally ω!
Κάτω η "Σέχτα Επιτηρητών" και η "Συνωμοσία των ασπιρίνων της Οικονομίας". Τις χέσει έχουμε με την τρομοκρατία; Ούτε καν τόσ' ούτε καν στρώσ'...

Ανώνυμος είπε...

#chrismos
Βρίσκω πολύ επικοδομητική την απάντησή σου.
(δες και τη δική μου στον Δον Κιχώτη στο "τέλος του κοσμου", ειναι σχετική)
Όχι , δεν είναι το θέμα πως δεν γουστάρω να διαβάζω (βλέπω, ακούω) δυσάρεστα πράγματα. Ούτε και θα ήθελα να υπάρχουν μόνο ευχάριστα.
Μόνο που τα τελευταία χρόνια πάμε για μπλακ άουτ δυσάρεστων. 'Η τουλάχιστν , έτσι το εισπράτω εγώ.
Απο την άλλη δεν βλέπω αυτα τα δυσάρεστα να γίνονται μαθήματα για κάτι καλύτερο.
Απο την παράλλη πάλι, νοιώθω εντελώς αδύναμος-ανίκανος να αλλάξω τον κόσμο
Και ... τέλος
ανίκανος να ενταχτώ .......
κάπου ρε παιδί μου.
Ναι αυτός ο στίχος του Σαββόπουλου που λες (με τον δικό σου τρόπο), με στοιχειώνει απο την εφηβεία μου.
Και το πρόβλημά μου δεν είναι το "ποιούς θ΄αφήσω"
Αυτούς του έχω αφήσει και ώρα κακή στην πρύμνη τους,
το ζήτημα είναι το " με ποιούς θα πας"
Κι εδώ τίθεται ένα ζήτημα - φοβάμαι- άλυτο.
Ενώ λέω πως είμαι πότης
δεν κάνω χωριό με όλους του πότες
Ενώ λέω πως είμαι άθεος
δεν κάνω χωριό με όλους τους άθεους
Ενώ λέω πως είμαι αναρχικός
δεν κάνω χωριό με όλους τους αναρχικούς (για την ακρίβεια με τους περισσότερους)
...........................
Δεν βρίσκω ομπρέλα να με βάλει απο κάτω. Ίσως να ειναι πολύ εγωιστικό αυτό αλλά...

Για μένα , λοιπόν, δεν βλέπω να έχει φτάσει ο καιρός ν΄αποφασίσω με ποιούς θα πάω και ποιούς θα ψήσω.

Έχω όμως πόρτες ανοιχτές. Οπως έλεγα και σε πρόσφατο σχόλιό μου εδώ "δεν είμαι σαν τους άλλους, αλλά ψάχνω άλλους σαν εμένα"
(ψίλους στ' άχυρα δηλαδή)!!!!

#theogrocer
Κρατάω (προσπαθώ τουλάχιστον) το
"αξιοπρέπεια κι ελπίδα"

Υ.Γ. Πολυ προσωπικά έγιναν τα σχόλια και αυτό κάπως δεν μου πάει καλά, αλλά... τα έχουν αυτά τα μπλογκς.

Χαιρετώ σας.