Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

Κάθε εξουσία θεσπίζει ασφαλώς νόμους για το δικό της συμφέρον, η δημοκρατία δημοκρατικούς, η τυραννία τυραννικούς και οι άλλες το ίδιο. Αφού θεσπίσουν νόμους, ορίζουν πως τούτο είναι δίκαιο για τους υπηκόους τους, το δικό τους συμφέρον, και τιμωρούν αυτόν που τους παραβαίνει ως παράνομο και άδικο. Αυτό λοιπόν φίλε μου είναι που λέω, πως σε όλες τις πόλεις δίκαιο είναι το ίδιο, αυτό που είναι και το συμφέρον της άρχουσας τάξης. Αυτή λοιπόν εξουσιάζει, άρα συμβαίνει για κάθε λογικό άνθρωπο παντού το δίκαιο να είναι το ίδιο, το συμφέρον δηλαδή του ισχυρότερου.
Πλάτων – "Πολιτεία"

23 σχόλια:

chrismos είπε...

theo,
αν έχεις το πρωτότυπο κείμενο, please, "κόλλησέ" το (σε κάποιο επόμενο σχόλιο).
Είναι υπέροχο κείμενο (δυστυχώς δεν το έχω) και μου έδωσες εξαιρετική ιδέα!

theogrocer είπε...

Εννοείς και τα τρία βιβλία της Πολιτείας;;;; Emo no αυτό το κομμάτι;
Αυτό είναι στο πρώτο βιβλίο, να ψάξω κενά σουτ ως Τήλο.

chrismos είπε...

Το βρει cash έμμονο τονικό.
Αν το 'βρισε πολύ το Νίκο, στύλε...

Τίθεται δέ γε τούς νόμους εκάστη η αρχή πρός τό αυτή συμφέρον,δημοκρατία μέν δημοκρατικούς,τυρρανίς δέ τυραννικούς,καί αί άλλαι ούτως· θέμεναι δέ απέφηναν τούτο δίκαιον τοίς αρχομένοις είναι, τό σφίσι συμφέρον,καί τόν τούτου εκβαίνοντα κολάζουσιν ώς παρανομούντα τε καί αδικούντα. Τούτ' ούν έστιν, ω βέλτιστε, ό λέγω εν απάσαις ταίς πόλεσιν ταυτόν είναι δίκαιον, τό τής καθεστηκυίας αρχής συμφέρον· αύτη δέ που κρατεί, ώστε συμβαίνει τώ ορθώς λογιζομένω πανταχού είναι τό αυτό δίκαιον, τό τού κρείττονος συμφέρον.

theogrocer είπε...

Η δούλη πόντο κείμαι! No?

Τίθεται δέ γε τοὺς νόμους ἑκάστη ἡ ἀρχὴ πρὸς τὸ αὑτῇ συμφέρον, δημοκρατία μὲν δημοκρατικούς, τυραννὶς δὲ τυραννικούς, καὶ αἱ ἄλλαι οὕτως· θέμεναι δὲ ἀπέφηναν τοῦτο δίκαιον τοῖς ἀρχομένοις εἶναι, τὸ σφίσι συμφέρον, καὶ τὸν τούτου ἐκβαίνοντα κολάζουσιν ὡς παρανομοῦντά τε καὶ ἀδικοῦντα. τοῦτ' οὖν ἐστιν, ὦ βέλτιστε, ὃ λέγω ἐν ἁπάσαις [339a] ταῖς πόλεσιν ταὐτὸν εἶναι δίκαιον, τὸ τῆς καθεστηκυίας ἀρχῆς συμφέρον· αὕτη δέ που κρατεῖ, ὥστε συμβαίνει τῷ ὀρθῶς λογιζομένῳ πανταχοῦ εἶναι τὸ αὐτὸ δίκαιον, τὸ τοῦ κρείττονος συμφέρον.

chrismos είπε...

Χείλια ευχαριστώ!
Το κείμενο (όπως το κατέγραψε ο Πλάτωνας) είναι λόγια του (σοφιστή, αλλά διαχρονικού) Θρασύμαχου, που καλά έκανε και την εύγε-νέε από αριστερά στο Σωκράτη. Ο Σωκράτης το' παιζε κινέζος, υπεκφεύγοντας με μια "γενική έννοια του δικαίου" για όλους τους ανθρώπους και για μια ιδανική πολιτεία.
Και ο -μαρξιστής της εποχής- Θρασύμαχος, του "την έλεγε", στο στυλ "Όχι μόνο ΔΕΝ μπορεί εξουσιαστές κι εξουσιαζόμενοι να υπακούουν σε κοινό δίκαιο, αλλά το δικό μου δίκαιο και του εξουσιαστή είναι έννοιες ΑΝΤΙΘΕΤΕΣ".

Εξάλλου η έννοια της "Ιδανικής Πολιτείας" αυτοαναιρεί την ανάγκη ύπαρξης νόμων.
Σε μια Πολιτεία Ιδανική δεν υπάρχουν παραβάτες, άρα και οι νόμοι (ακόμα και οι άγραφοι) είναι άχρηστοι.
Μήπως ο Σωκράτης φιλοκαλούσε -αν όχι μετ' ευτελείας, αλλά- μετ' ευκολίας;
Αν ναι, τότε δεν εισήγαγε καινά, αλλά κενά δαιμόνια (χωρίς ταξική ανάλυση).
Δηλ. έδινε "αντιπολευτική" ΜΑΧΗ χωρίς (όπως έπρεπε) να είναι ΘΡΑΣΥΣ.
(Π.χ. σαν τόκου βέλη, σαν το κουνέλι. Χα χα χα χα ...)

theogrocer είπε...

Μάτι λέτε; Υπό χρέωσή μας ναοί πυρετού με τη γνώση.
Άτι χύσει συ γκρι με τόκου βέλη... Τίτο Νανά κατέβεις τον Άρη, vista;
"Φιλοκαλούμεν μετ'ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας" έλεγε ο Θουκυδίδης. Θου κύριε...

theogrocer είπε...

"Άτι χύσει συ γκρι, si με τόκου βέλη" είθε Lana πω.
Κι έκτη μένει τα χι της.

Unknown είπε...

Mήπως είναι τυχαίο ότι τον SOCRATES τον Πλάτωνα το πήρα στα άγια χέρια τους οι διάφοροι μεγάλοι πατέρες της εκκλησίας Αυγουστίνος Σεπτεμβρίνος και τόν έκαναν σχεδόν απόστολο του χριστιανισμού
(τι θεός ημίθεος και βάλε που έλεγε και ο Χ.Κ). Την ίδια στιγμή το πατριωτάκη μας ο Δημόκριτος έπεσε στην αφάνεια μαζί με όλους τους προσωκρατικούς γιατί η σκέψη τους έκανε τζίζ. Λίγο με τον Αριστοτέλη άλλο αυλοκόλακα των ισχυρών έπαιξε ο Γ.Π(Λ)ΥΘΩΝ (Α)ΓΕΜΙΣΤΟΣ .

theogrocer είπε...

Γίνε σα φις! Μας διαβάζουν -και μας διαβάλουν- και κάποιοι που δεν ξέρουν. Ποιος είναι ο Χ.Κ.; Ο χρήστος Κυριαζής; Ο Χέλμουτ Κολ; Ο Χέσους Κράιστ; Ποιος;

chrismos είπε...

χα χα χα...
Μ' άλλον για τον tele φταίω μου κάνει...
Ή μύθε ως και Βαλέ...

Unknown είπε...

ΧΑΡΥ ΚΛΙΝ (ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΊΔΗΣ)

theogrocer είπε...

Έλα ρέμα λάκα!...

Unknown είπε...

Τι ρεμα ρεμα λακα huntα κι

theogrocer είπε...

Δεν σας Andy λήφθηκα; Hunta κι;

Unknown είπε...

hunter=κυνηγός
Προφέρετε χαντερ οπότε hunt-aki
XANTAKI ΡΕ ΧΑΝΤΑΚΙ χάσμα νεροφαγία

chrismos είπε...

Ωραίο, Τζίμη, πράγματι ωραίο.
Όμως, μάλλον έπρεπε να γράψεις hunt Άκη (κι άστους να κυνηγούν τον Άκη...),
αντί του "hunta" (που παραπέμπει αλλού -κι είναι και ώρα φαγητού...)
οκ?
(στείλε και 12 ευρώ για το μάθημα)

theogrocer είπε...

Μέκκα λειψές Chrismos. Άκου χουντάκι!...
Ώμος μείν' κέρδος κοπής ΣΕΒ άρρωστων Σιντ ροφών δει motion ΗΠΑ αλλήλων. Draw pee...

chrismos είπε...

Δεν κερδος σκοπό ΣΕΒ άρρωστου...
(άλλη θεια Σινά χώθηκε;
και θα 'ναι βάση υπηρετώ;)

Νομίζω η Νένα λόγοι κόπος ών:
Σκεφτει καπως... 11 ίναι λυγά
ενώ 13 είναι to match!
(ΑΣΕΠ ου δει ΝΟΚΙΑ, πόδι ξύσ'...)

theogrocer είπε...

Τώρα που θες πήζονται coop ώνια για ήδη έτερα μαθήματα και allez spar έχομε nes ή πήρες οίες, Θάσου πω t s t very κοκό!...

Unknown είπε...

10 ευρώ τη μέρα perNO ΤΖΙΒΑ αέριμου.
Δωδεκα ζητάς την ώρα πάρτο άδειο χέρι μου.
Hunta ή Hunntalas.
Γιατί μόνο Μήτσος -Μητσάρας
ή Χρήστος -Χρηστάρας και γιατί όχι Τεο -Τεοτσάρας?
Γιατί αυτός ο ρατσισμός?
Ποιόν εξυπηρετεί ?
Αληθεύει πως επειδή είναι θείο Δώρο όπως λέμε θείο βρέφος(Λαλιώτης) έχει μπάρμπα τον ΑΓ.Πέτρο?
Η κοινή γνώμη μια κοινή πόρνη διψάει να μάθει την αλήθεια.
Δεν γίνονται δεκτές απαντήσεις από Υπέρτατα δώρα.

theogrocer είπε...

Άσε top άρα μύθοι με τάδε κα' ευρώ. Ο punk άλλος toy παιδί μ' όσια: μα ζήτα fa, γάτε!
Έχεις σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο της ατομικής ευθανασίας (self euthanasia, που λένε κι οι φίλοι και σύμμαχοι αμερικάνοι);

Unknown είπε...

ΝΑΤΟ πάλι .ΕΥ ΘΑΝΑΣΙΑ και αν το πούμε Λαρσέϊκα μας βγαίνει Καλός Θανάςςς ή στο θυληκό Καλή Θανάσαινα.
Υπάρχει μια θεική ΑΥΡΑ μια συνεχής αναφορά στο ΘΕΙΟ!!!!
Το εμα σας κυλα ιεκ δικη σηΖ τάϊ.

theogrocer είπε...

Ξεχνάτε ότι βρίσκεται στο blog "theogrocer", που εν τοις πράγμασι και εξ ονόματος περιέχει αναφορά στο θείο και στον Θίο (Theo). Εξ ου και το "έλα στον Theo"...
Μην κινείστε σαν σε εγκεφαλογράφημα (εν και φαλλό γράφημα) νεκρού, δηλαδή ευ-θεία. Δείτε τα πράγματα σφαιρικά, έστω και καλαθοσφαιρικά, καλή μου Ξανθή Καλάθη.