Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Πιστεύω ότι το σύγχρονον αστικόν καθεστώς κατέστη ανίκανον να ρυθμίσει τας συγχρόνους ανάγκας και ανησυχίας του κοινωνικού συνόλου.
Οικονομικώς: Στηρίζεται εις την άνισον κατανομήν του πλούτου, εις την ασύστολον εκμετάλλευσιν των εργαζομένων τάξεων υπό αρπακτικής ισχυρώς ωργανωμένης κεφαλαιοκρατίας.
Κοινωνικώς: Η ολοένα καταρρέουσα ηθική βάσις εις τας σχέσεις μεταξύ των ατόμων, παραλύει οιανδήποτε, εντός του αστικού καθεστώτος, προσπάθειαν όπως στηριχθή επί ηθικών αρχών ατομική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή των ανθρώπων.
Πολιτικώς: Η σχεδόν καθολική έλλειψις κάθε ενδιαφέροντος δια τα κοινά, ή σχεδόν αποκλειστική εξυπηρέτησις της αρχούσης τάξεως υπό της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας, εις βάρος της μεγίστης πλειονοψηφίας του λαού, καθιστά ανεπαρκή και επιπολαίαν οιανδήποτε αλλαγήν προσώπων ή θεσμού.
Ταύτα πάντα θεωρώ συμπτώματα της παρακμής μιας τάξεως. Η αστική τάξις απέδωκεν -και εις θαυμαστήν ποσότητα και ποιότητα- ό,τι ηδύνατο εις την σκέψιν, εις την τέχνην, εις την επιστήμην, εις την πράξιν. Επάλαισεν εναντίον της προηγούμενης της φεουδαλικής ιδεολογίας, ενίκησεν, εδημιούργησεν, εξετέλεσεν τον προορισμόν της -αρχίζει ν’ αποσυντίθεται και να βαίνει εις εξαφάνισιν. Τοιούτος υπήρξε πάντοτε ο ρυθμός της ιστορίας. Μια τάξις, εκάστοτε εναλάσσουσα -οι βασιλείς, οι ευγενείς, οι αστοί- γεννάται, παλαίει, νικά, δημιουργεί και εξαφανίζεται. Και άλλη τάξις την διαδέχεται, διαγράφουσα και αυτή, εις την πάροδον των αιώνων, την ιδίαν μοιραίαν τροχιάν. Ζώμεν, ακλονήτως πιστεύω, το τέλος μιας κοινωνικής τάξεως, της αστικής. Ποία τάξις θα την διαδεχθή; Η τάξις των εργαζομένων -είτε εργάται είνε ούτοι, είτε αγρόται, είτε πνευματικοί παραγωγοί.
Η τάξις αύτη διήλθε προς ενός ήδη αιώνος, το πρώτον στάδιον της πορείας της, καθ’ ό προσεπάθει να εξεγείρη τις τας τάξεις των αστών το αίσθημα της φιλανθρωπίας και δικαιοσύνης, υπέρ των πεινώντων και αδικουμένων και ικέτευεν εξ ονόματος υψηλών ηθικών αρχών, να βελτιωθούν οι όροι της ζωής. Ταχέως όμως σαφώς αντελήφθη ότι η πάλη των τάξεων είνε νόμος ιστορικός, αναπόφευκτος και όπως τα άτομα ούτω και οι λαοί, ούτω και αι κοινωνικαί τάξεις, διατρέχουν μοιραίως τα στάδια της γεννήσεως, της ακμής και της φθοράς.
Ουδεμία τάξις έμενε δια παντός εις την εξουσίαν. Η αστική τάξις θ’ ακολουθήση και αυτή, τον απαράγραπτον φυσιολογικόν νόμον και τότε η τάξις των εργαζομένων μοιραίως θα την διαδεχθή. Η επίγνωσις αύτη κατέστη η αφετηρία μιας νέας όλως βαθυτέρας, αντιλήψεως των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων της τάξεως των εργαζομένων. Αντελήφθη δια πρώτην φοράν ότι χρέος έχει να οργανωθεί, να μορφωθή, να διατυπώση ωρισμένον πρόγραμμα, αφού είνε κεκλημένη, από ιστορικήν ανάγκην αργά ή γρήγορα να διαδεχθή την άρχουσαν σήμερον αστικήν τάξιν. Τοιουτοτρόπως συγάσσονται, συνειδητά πλέον, αναγκασμέναι από τον ιστορικόν ρυθμόν, τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα. Τον ρυθμόν τούτον επετάχυνεν απροσδοκήτως ο εκραγείς παγκόσμιος πόλεμος. Ο πόλεμος ούτος μετέβαλε την ψυχικήν ατμόσφαιραν του κόσμου ότι θ’ απήτει γενεά ολόκληρος δια να γίνη καταληπτόν έπειτα από την φοβεράν ταύτην δοκιμασίαν της ανθρωπότητος, αμέσως όχι μόνον γίνεται ιδέα αντιληπτή, αλλά και αγωνίζεται να μετουσιωθή εις πράξιν. Η ψυχική αύτη μεταπολεμική αγωνία η οξεία συναίσθησις πως είνε ανάγκη πλέον να εξευρεθή μια λύτρωσις από την οικονομικήν αυτήν κοινωνικήν πολιτικήν και πνευματικήν αθλιότητα, αποτελεί σήμερον την Μεγάλην παγκόσμιον Πραγματικότητα. Απέναντι της Μεγάλης ταύτης παγκοσμίου Πραγματικότητος, έχομεν την Μικράν πραγματικότητα την καθαρώς τοπικήν της Ελλάδος.
Ποία είνε η Ελληνική αύτη πραγματικότης και ποία κατ’ ανάγκην ανακύπτει η σχέσις μεταξύ της Μεγάλης και της Μικράς Πραγματικότητας; Μόνον εάν σαφώς απαντήσωμεν εις το ερώτημα τούτο θα ημπορέσωμεν ν’ αντιληφθώμεν το σύγχρονον ημών χρέος ως Ελλήνων και ως ανθρώπων. Εις την Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη εις τόσην οξύτητα και έντασιν όσον εις άλλους βιομηχανικώς ή πνευματικώς περισσότερον προηγουμένας χώρας, η σαφής διαγραφή της πάλης των τάξεων. Εν τούτοις, σήμερον, με τα μέσα της συγκοινωνίας, με τα βιβλία, με τας εφημερίδας, με τας διαλέξεις, με την εργατικήν παγκόσμιον αλληλεγγύην, με την φοβεράν και γονιμωτάτην πείραν του μακροχρονίου πολέμου, μία Ιδέα δεν δύναται να εντοπισθή εις μίαν χώραν, αλλά υπερπηδά ταχύτατα τα σύνορα και διατρέχει όλην την γην. Δια τούτο, είτε θέλομεν είτε μη, είτε είμεθα ώριμοι είτε μη, η παγκόσμιος αύτη Ιδέα, η οποία εις πολλάς ήδη χώρας ήρχισε να μεταβάλλεται εις τεραστίαν δύναμιν-θα παρασύρη και την Ελλάδα, χωρίς να την περιμένει να ωριμάση βιομηχανικώς ή πνευματικώς. Η μικρά τοπική πραγματικότης θα παρασυρθή από την Μεγάλην. Ποίον λοιπόν είναι το χρέος μας; Πιστεύω βαθύτατα ότι το χρέος των δυνάμενων να έχωσιν επίδρασιν εις τον τόπον μας, είτε επί του πεδίου της σκέψεως είτε επί του πεδίου της δράσεως είναι τούτο: Να προσαρμόσωμεν την μικράν μας Πραγματικότητα εις την Μεγάλην. Πώς; Μορφώνοντες, φωτίζοντες τον λαόν, τονώνοντες τας ανωτέρας ηθικάς Αρχάς που απομένουν ακόμη, καταδεικνύοντες όχι μόνον πλέον τα δικαιώματα, αλλά και τας υποχρεώσεις άς έχει μία τάξις ήτις μέλλει ν’ αναλάβη ευθύνας. Μόνον εάν τοιουτοτρόπως προπαρασκευάσωμεν τον λαόν, θα είμεθα εις θέσιν, όταν θα έλθη η μοιραία κρίσιμος στιγμή, να προσαρμόσωμεν την σημερινήν παγκόσμιον ορμήν προς αναδημιουργίαν με τας ιδιαιτέρας συνθήκας του τόπου μας, με την ειδικήν ψυχολογίαν της ιστορίας και του λαού μας. Ο αγών, όπως τον αντιλαμβάνωμαι, δεν είναι απλώς οικονομικός. Η οικονομική χειραφέτησις είναι μόνον μέσον προς ψυχικήν και πνευματικήν χειραφέτησιν του ανθρώπου. Δεν ζητούμεν ν’ ανατρέψωμεν την θρησκείαν, την οικογένειαν, την Πατρίδα, αλλά να δώσωμεν ανώτερον, βαθύτερον περιεχόμενον εις την θρησκείαν, εις την οικογένειαν, εις την Πατρίδα. Ολοι, όσοι πονούμεν τον άνθρωπον, έχομεν χρέος α) να μην ανεχώμεθα πλέον την αδικίαν και την ανηθικότητα της συγχρόνου κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ζωής β) να διασώσωμεν και να τονίσωμεν το δικαίωμα, το οποίον έχει ο λαός να θέλη να βελτιώση την θέσιν του. Και όχι μόνον το δικαίωμα αλλά και την δύναμιν να υψώση το επίπεδον της όλης ζωής του. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσωμεν μίαν ανωτέραν ηθικήν, να φέρωμεν δικαιοσύνην εις τον κόσμον, να δώσωμεν βαθυτέραν έννοιαν εις την αρετήν, εις την τιμήν, εις την ανθρωπότητα.
Νίκος Καζαντζάκης (απολογία στην ανακριτική αρχή του Ηρακλείου)

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα΄λεγε ο μεγάλος αλλά τον αφορίσανε. Εχω πάντως και μια ένσταση. Αν δεχτούμε αυτή την εναλλαγή των τάξεων, γιατί την αστική να την διαδεχτεί η εργατική τάξη και να μην αναβαπτισθεί η πλουτοκρατία-ολιγαρχία; Η αστική τάξη βρίσκεται όντως σε παρακμή, αλλά εγώ τουλάχιστον , δεν βλέπω απο πουθενα να προκύπτει πως θα την αντικαταστήσει η εργατική.

Υ.Γ. Τι απολογία σε ανακριτή είναι αυτή;

boula είπε...

Η πάλη των τάξεων νομίζω ότι είναι μαρξιστική ιδέα, που βασίζεται στην ύπαρξη τάξεων. Με βάση τα γραφόμενα του Ν.Κ., η υπόθεση για την ανερχόμενη εργατική τάξη συνεπάγεται την ύπαρξη ακόμη μιας εν δυνάμει αντιδραστικής τάξης, πράγμα που μόνο ελπιδοφόρο δεν είναι, και αποτελεί το προοίμιο μιας απογοητευτικά αναπόφευκτης διαπραγμάτευσης.
Κλείνω περισσότερο στην αέναη αλλαγή, όπου αναπτύσσονται νέοι κοινωνικοί ρόλοι, άλλες κοινωνικές δομές, άλλες σχέσεις κι ένα νέο ιστορικό κεφάλαιο. Στο κείμενο εστιάζω στη πρόταση «μία Ιδέα δεν δύναται να εντοπισθή εις μίαν χώραν, αλλά υπερπηδά ταχύτατα τα σύνορα και διατρέχει όλην την γην.» εγώ θα έλεγα ακόμα ότι η Ιδέα υπερπηδά ταχύτατα τα σύνορα ενός μυαλού.

boula είπε...

άχ, διορθώνω όπου κλείνω, κλίνω

theogrocer είπε...

Είμαι σε ηλικία εμφράγματος και ο γιατρός είπε να μη συγχύζομαι...
(οι μεσαιοι λυκοι ΑΕΜ φραγματος και -ω! γεια! τρως;- η πενα μιση. Γ΄ his ωμε)

boula είπε...

μη συγχύζεσαι καλέ μου theogrocer!
μίση his εσεκα λαιμου !
αν η επόμενη α.τ. (άρχουσα τάξη) είναι η εργατική, αυτό εμένα με απογοητεύει και με κάνει δύσπιστη στους ταξικούς αγώνες.
Ωσω για τείνω ρθογρ αφη α΄, παρα συ ρθη Cup Oto εν στικτ ωμου

theogrocer είπε...

Με στηλες, α διάβαστο! A, λα, λα ταχυ λυτων ασεβών...

chrismos είπε...

boula,
Α Κόμη κι αν ίππο θέσουμε pause μετά τη ζάλη των τάξεων επί κράτη ίσοι οι εργατικοί, εσύ απ' ωτία πει «λύσε»;;;
Αλήθεια, από τί appeal είσαι;

boula είπε...

Chrismos
Στο κείμενο λέει "Η τάξις των εργαζομένων -είτε εργάται είνε ούτοι, είτε αγρόται, είτε πνευματικοί παραγωγοί."
Εκεί ανήκουμε κι εμείς. Δεν θέλω να είμαι ούτε άρχουσα ούτε τάξη. Απ' αυτή την διαστρέβλωση απειλούμαι.
Αν σύ μέρα η αστοί κει Tax ή είναι ΣΕΠ αρα ακμή, στηνει δια Παρακ μή είναι ΚΙΕργα τικ η τάκ συ, μου φαι ΝΕΤ ΕΟΤ ίδιο "TAXI's" έ χουν SYN χω νεύτι.

theogrocer είπε...

Διαστρέβλωση και ο Marx λυπών!
Και η ιστορία, ο θεός, η μοίρα, η εξέλιξη των ειδών ή ό,τι άλλο πιστεύει κανείς, διαστρέβλωση κι αυτό ("δεν θέλω να είμαι ούτε άρχουσα ούτε τάξη"! Προφανώς σας ενοχλεί και που γεννηθήκατε άνθρωπος κι όχι κάτι άλλο;).
Τουλα χυστον συμφωνούμε στο ότι και η εργατική τάξη βρίσκεται σε παρακμή. Όσο για τη... συγχώνευση που λέτε Boula, αν το πείτε σε καπιταλιστή θα σας μείνει στα χέρια από τα γέλια κι αν το πείτε σε μαρξιστή θα αυτοχειριαστεί...

boula είπε...

Δεν είπα ότι ο Μαρξ είναι διαστρέβλωση, αλλά θεωρία μιας άλλης εποχής, 2 αιώνων πριν, σύμφωνη με τις τάξεις που υπήρχαν τότε. Ίσως αυτές οι τάξεις σήμερα ανασυντάχθηκαν. Η αμφισβήτηση αυτή είναι η μόνη που μπορώ να εκφράσω, σαν άνθρωπος που δέχομαι τις επιδράσεις της εξέλιξης, και που με φέρνει πιο κοντά σ' αυτό που μπορεί να είχα γεννηθεί στο παρελθόν ή σε κάτι άλλο που μπορεί να γίνω στο μέλλον. (αλλη θεια τόσο Εύα λωτοί είναι ήμαρ ξ' ιστοι κειΘε ό-ρία;)

theogrocer είπε...

Τελικά ανασυντάχθηκαν οι τάξεις ή όχι; Αν ισχυρίζεσαι ότι έγινε κάτι τέτοιο, θα πρέπει να το αποδείξεις στοιχειωδώς. Αν όχι, απλά αερολογούμε... Το βολικό και παραπειστικό "ίσως" σε εκθέτει καθώς δεν εδραιώνει τίποτε απ' όσα είπες πριν και απ' όσα λες μετά...
Από πού διαπίστωσες ότι η mar ξυστική Θεώ-Ρία είναι ευάλωτη; Ευάλωτος είμαι εγώ στην πεισματική άρνηση κάποιων να εντάξουν τις ιστορικές αλήθειες στον μικρόκοσμο των δικών τους βολικών αληθειών-άλλοθι. Αυτό με πονάει και όχι ο προσωπικός... γκαϊλές του καθένα μας και τα σοφίσματα που ακινητοποίησαν την Ιστορία προς όφελος των εχθρών του ανθρώπου (με άκριτο και ζαλισμένο σύμμαχο τα θύματά τους!).

boula είπε...

Δεν είμαι θεωρητικός του Μαρξισμού αλλά αντιλαμβάνομαι τις θεωρίες να εκπίπτουν η μια μετά την άλλη και τα συστήματα που εδραιώθηκαν κατά την εφαρμογή τους, να μετατρέπονται κι αυτά το ένα μετά το άλλο σε εχθρούς του ανθρώπου. Τί άλλο ; Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ και την κατάλυση των ισορροπιών που διατηρούνταν ως τότε, κατέρρευσε μέσα μου η ήδη κλονισμένη εμπιστοσύνη μου στα κόμματα, στους μηχανισμούς, στους ανθρώπους (και στους ορμητικούς ποταμούς που διατρέχουν τη γη, τις "ιδέες"). Η κατάρρευση της Γιουγκοσλαυίας απέδειξε ξανά την πραγματική φύση του πολέμου. Και άλλα πολλά που μας έχουν πονέσει .......

theogrocer είπε...

Ούτε εγώ είμαι θεωρητικός του Μαρξισμού (ούτε καν ακραιφνής Μαρξιστής), αλλά δε νομίζω ότι εγώ και οι απόψεις μου έχουμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ιστορία. Που βέβαια δεν περίμενε εμάς για να ερμηνευτεί...
Ωστόσο καμία θεωρία δεν εκπίπτει πριν εφαρμοστεί. Και μη μου πεις ότι το κουρέλιασμα της συγκεκριμένης θεωρίας από τη γραφειοκρατική νομενκλατούρα, συνιστά αυτά που λες στην πρώτη φράση σου! Τέλος, αν κατέρρευσε η εμπιστοσύνη σου στους ανθρώπους και στις ιδέες, τότε είμαστε καταφανώς σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος και δεν πρόκειται να βρούμε άκρη ούτε στο ελάχιστο. Πώς να γίνει αυτό όταν κάποιος δεν πιστεύει πια σε τίποτε;

boula είπε...

Εγώ και οι απόψεις μου, το σθένος μου, ο καθημερινός μου αγώνας σε κάθε επίπεδο, η απογοήτευσή μου, η απελπισία, είναι και είμαστε μέρος της Ιστορίας. Αυτή είναι η ιστορία αγάπη μου, ένα κομμάτι από όλους εμάς, ένα puzzle. Κι ας κόβονται οι αρτηρίες η μία μετά την άλλη.
От других мне хвала - что зола,
От тебя и хула - похвала.
Από τους άλλους το εγκώμιο, σαν κάτι βρόμιο,
Από σένα και το αυστηρό σχόλιο, σαν εγκώμιο.
Άννα Αχμάτοβα 1889-1966, Μετάφραση Γιώργος Σοϊλεμεζίδης

theogrocer είπε...

Ξαναδές το προσεκτικά, δεν είπα ότι δεν είσαι μέρος της Ιστορίας! Πώς θα μπορούσα να πω κάτι τέτοιο; Φυσικά και καθένας μας είναι. Άλλο λέω...
Υπερ ωχ: ω! δύστυχο.

boula είπε...

Θα το ξαναδώ ..

boula είπε...

ίσως το ασυνείδητο κομμάτι της ιστορίας είναι το πιο πρωτοπόρο, ίσως έτσι βρούμε μια άκρη