Σάββατο 7 Απριλίου 2012

Διάλογος μ’ έναν πεσόντα
Δεν προσέβαλαν τη μνήμη του συνταξιούχου που αυτοκτόνησε στην πλατεία Συντάγματος μόνο οι αστοί πολιτικοί με τις προκλητικές υποκριτικές τους δηλώσεις. Την προσέβαλαν και όλοι/ες εκείνοι/ες που πήγαν στο σύνταγμα με κεράκια, λουλουδάκια και δακρύβρεχτα σημειωματάκια, σε μια θλιβερή προσπάθεια επανάληψης του φαινόμενου των «αγανακτισμένων». Ο άνθρωπος άφησε ένα σημείωμα στο οποίο μιλούσε για δυναμικές αντιδράσεις και Καλάσνικοφ, όχι για κεράκια και λιτανείες, τα οποία αγκάλιασαν αμέσως οι χειραγωγοί των ΜΜΕ και τα έκαναν σημαία τους.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην περίπτωση του 77χρονου Δημήτρη Χριστούλα δεν έχουμε έναν «τραγικό αυτόχειρα», αλλά έναν πεσόντα στον μακρύ αγώνα για την κοινωνική απελευθέρωση. Και οι πεσόντες σ’ αυτόν τον αγώνα είναι όλοι τους θύματα του απάνθρωπου καπιταλιστικού συστήματος. Και βέβαια, δεν περιμέναμε ντροπή, φιλότιμο και τσίπα από τους κυβερνώντες και απ’ εκείνους που φιλοδοξούν να τους διαδεχτούν στη διαχείριση της εξουσίας. Αναμενόμενες ήταν οι δηλώσεις όλων τους, εκτός από εκείνους που δεν μπόρεσαν να δείξουν την ευλυγισία που δείχνουν σ’ αυτές τις περιπτώσεις οι αστοί πολιτικοί και έβγαλαν όλο το μίσος τους, προκαλώντας οργή. Είναι αυτοί, όμως, που με τον κυνισμό τους μας έδωσαν το μέτρο της υποκρισίας όλων των υπόλοιπων. Δεν περιμέναμε ντροπή, φιλότιμο και τσίπα ούτε από τους «επώνυμους αγανακτισμένους» που έσπευσαν να καπηλευτούν το γεγονός, εντάσσοντάς το στην προεκλογική τους καμπάνια. Δεν περιμέναμε να σεβαστούν τη θέληση του πεσόντα, που δεν έγραψε λέξη για εκλογές στο σημείωμά του, αλλά μόνο έναν ύμνο στον ένοπλο αγώνα.
Με το συγκλονιστικό τελευταίο σημείωμά του, ο Δημήτρης Χριστούλας δεν κατήγγειλε μόνο τους φορείς του δωσιλογισμού. Άσκησε ταυτόχρονα μια δριμύτατη κριτική στην αναποτελεσματικότητα όλων των αντιδράσεων που έχουν αναπτυχθεί τα δυο τελευταία χρόνια, στις οποίες –όπως δήλωσαν άνθρωποι που τον γνώριζαν– συμμετείχε και ο ίδιος. Αν υπάρχει μια απόγνωση στη σύντομη πολιτική διαθήκη του, αυτή δεν προέρχεται τόσο από τον καπιταλισμό και την πολιτική εξουσία όσο από την αναποτελεσματικότητα της αντίστασης σ’ αυτή τη λαίλαπα. Τα αδιέξοδα των κινημάτων τύπου «αγανακτισμένων», «δεν πληρώνω» κτλ. ξεπηδούν ανάγλυφα μέσα απ’ αυτό το σύντομο σημείωμα: «Επειδή έχω μια ηλικία που δεν μου δίνει την ατομική δυνατότητα δυναμικής αντίδρασης (χωρίς βέβαια να αποκλείω αν ένας Έλληνας έπαιρνε το καλάσνικωφ ο δεύτερος θα ήμουν εγώ) δεν βρίσκω άλλη λύση από ένα αξιοπρεπές τέλος πριν αρχίσω να ψάχνω στα σκουπίδια για την διατροφή μου. Πιστεύω πως οι νέοι χωρίς μέλλον, κάποια μέρα θα πάρουν τα όπλα και στην πλατεία συντάγματος θα κρεμάσουν ανάποδα τους εθνικούς προδότες όπως έκαναν το 1945 οι Ιταλοί στον Μουσολίνι (πιάτσα Λορέτο του Μιλάνου)».
Λόγια σταράτα, λόγια σαφή. Κόλαφος για το δωσιλογισμό, κόλαφος για τις χειραγωγήσιμες και χειραγωγούμενες «αντιστάσεις», πολιτική και κοινωνική νομιμοποίηση του ένοπλου αγώνα, ακόμα και στη μειοψηφική μορφή του. Μπορεί να συμφωνείς ή να διαφωνείς, εν όλω ή εν μέρει, με τις απόψεις του, όμως αυτές είναι, είναι σαφέστατα διατυπωμένες και οφείλεις να τις σεβαστές, όχι να προσπαθείς να τις διαστρέψεις. Κι όμως, το περιεχόμενου του σημειώματος, της πολιτικής διαθήκης που ο Δ. Χριστούλας σφράγισε με το ίδιο του το αίμα, δεν συζητήθηκε, ούτε από τους κυρίαρχους ούτε από τη μεγάλη πλειοψηφία εκείνων που έσπευσαν να τον «τιμήσουν». Και δεν συζητήθηκε για ευνόητους λόγους. Γιατί κανένας τους δεν ενστερνίζεται την ουσία της πολιτικής διαθήκης του 77χρονου συνταξιούχου φαρμακοποιού. Όλοι είναι απασχολημένοι με την προεκλογική κερδοσκοπία, γι’ αυτό και προσπάθησαν ν’ αφομοιώσουν και την αυτοκτονία-κραυγή του 77χρονου, κερδοσκοπώντας και μ’ αυτή σαν κοινοί απατεώνες. Γιατί τι σχέση μπορεί να έχουν οι αναφορές σε δυναμικές αντιστάσεις, Καλάσνικοφ και ένοπλες εξεγέρσεις μ’ αυτούς που σπεύδουν να καταδικάσουν κάθε δυναμική αντίσταση, μ’ αυτούς που κάνουν πλάτες στην αστική εξουσία όταν εξοντώνει στα έκτακτα στρατοδικεία της αγωνιστές οργανώσεων που χρησιμοποιούν ένοπλες μορφές αγώνα; Και για να μιλήσουμε με ονόματα, τι σχέση έχουν ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Περισσός, η ΑΝΤΑΡΣΥΑ, η ΔΗΜΑΡ και οι αποδέλοιποι μ’ αυτό που κατέλιπε ως πολιτική διαθήκη ο Δ. Χριστούλας;
Όσο για μας, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα ν’ ανοίξουμε «διάλογο» με τον πεσόντα, με απόλυτο σεβασμό στη μνήμη του. Να πούμε πως το κάλεσμά του είναι λειψό. Γιατί περιλαμβάνει μεν την προοπτική του ένοπλου αγώνα, όμως δεν περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να ‘ναι ο ένοπλος αγώνας όχι «μια μορφή αγώνα», αλλά η κορυφαία μορφή αγώνα, η ένοπλη εξέγερση μέσω της οποίας θα πραγματοποιηθεί η έφοδος στους ουρανούς. Για να μην αδικήσουμε το μήνυμα που μας άφησε, οφείλουμε να σημειώσουμε πως και ο ίδιος μιλά για «κάποια μέρα», την οποία δεν μπορεί να προσδιορίσει. Χρέος μας είναι όχι να ορίσουμε αυτή τη μέρα, σαν προφήτες κάποιας αίρεσης, αλλά να διατυπώσουμε τους όρους υπό τους οποίους μπορούμε να φτάσουμε σ’ αυτή τη μέρα που η εργαζόμενη κοινωνία θα καθαρίσει ριζικά τους λογαριασμούς της με το σύστημα της εκμετάλλευσης και της καταπίεσης.
Ένοπλη εξέγερση μπορεί να προκύψει και αυθόρμητα, στο πλαίσιο μιας βαθιάς κοινωνικής αναταραχής με διάρκεια. Για να έχει, όμως, η ένοπλη εξέγερση προοπτική νίκης προαπαιτούμενο είναι η αλλαγή της κοινωνικής συνείδησης, η ταξική οργάνωση, η συγκρότηση του επαναστατικού επιτελείου. Αυτό δεν το αναφέρει ο Δ. Χριστούλας στην πολιτική του διαθήκη κι είναι νομίζουμε αυτό που πρέπει να συμπληρωθεί, για ν’ αποκτήσει η θυσία του το χαρακτήρα ενός επαναστατικού μηνύματος με προοπτική, που κανένας χειραγωγός δε θα μπορεί να διαστρέψει.
εφημερίδα «Κόντρα»

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω πως στο άρθρο γίνεται το ίδιο λάθος για το οποίο κατηγορούνται οι άλλοι. Κι εδώ υπ΄ρχει προσπάθεια "έλκυσης" του νεκρού μέσω του σημειώματός του.
Και πάλι ο ένοπλος αγώνας!!!
Εντάξει. Άντε και συμφωνούμε όλοι πως με τον ένοπλο αγώνα θα αλλάξει η κοινωνία.
Προς τι θα αλλάξει; Έχουμε συμφωνήσει για το τι εννούμε καλύτερο; Τι σημαίνει "ποιότητα ζωής"; Τι σημαίνει "ευτυχία";
Αν εγώ δηλαδή αποδεχτώ να πάρω τα όπλα και να αρχίσω να σκοτώνω, θα ξέρω στα σίγουρα γιατί το κάνω και τι κοινωνία επιδιώκω να φτιάξω;
Αφήνω εδώ τον συλλογισμό (ο οποίος πάει σε μάκρος) και γυρίζω στον αυτόχειρα.
Έχω γράψει ένα ποίημα το οποίο και παλεύω εδώ και 2-3 μέρες και θα το αναρτήσω σύντομα, αλλά να πω και δυο πράγματα διαφορετικού τύπου.
Η αυτοκτονία, είναι αυτοκτονία. Δεν πρόκειται για επίθεση αυτοκτονίας.
Η αυτοκτονία δεν είναι πολιτική πράξη. Μπορεί , βέβαια, και κάτω υπο κάποιες συνθήκες - όπως οι παρούσες - κάποιος να την δει και ως τέτοια. Αλλά στην ουσία της η αυτοκτονία ΔΕΝ είναι πολιτική πράξη.
Πρέπει να κοιτάξουμε τον άνθρωπο. Το μέσα του ανθρώπου.
Το μέσα του ανθρώπου απλώνεται ή στριμώγνεται, εξαιτίας πολιτικών γεγονότων. Καμιά φορά - ή και πολύ συχνά - αυτά τα πολιτικά γεγονότα το καθορίζουν.
Αλλά εδώ πρέπει να δούμε την διαλεκτική σχέση εξουσίας - της όποιας εξουσίας - με το είναι μας. Η παρούσα αυτοκτονία, προσφέρεται σίγουρα για να εμπλουτίσουμε το είναι μας. Εμάς.
Προσφέρεται ως τροφή σκέψης για να απεγκλωβιστούμε απο την "εσώτερη μιζέρια μας".
Πρέπει να αλλάξουμε εμείς προς το καλύτερο. Αυτή η αλλαγή είναι πιο δυνατή απο το οποιοδήποτε "καλάζνικωφ". Είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο.
Το σύνθημα "δεν ήταν αυτοκτονία, ήταν δολοφονία" το θεωρώ εντελώς ανόητο και άσχετο.
Όλες οι αυτοκτονίες μπορεί να θεωρηθεί - και ορθώς - πως έχουν κίνητρα που πηγάζουν απο τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.
Τον Καρυωτάκη τι τον έσπρωξε στην αυτοκτονία;
Ας δούμε αυτή την περίπτωση του Συντάγματος (που με το σύνταγμα δεν συνάσσεται) ως λίπασμα για τον δικό μας γόνιμο τρόπο ζωής.
Αν μας γίνει συνείδηση ο γόνιμος τρόπος ζωής, τα Καλάζνικωφ δεν χρειάζονται.
Αν όμως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη ζωή σαν κάτι που πρέπει να την ζήσουμε ..."καλώς και με κάλος"
τότε ούτε Καλάζνικωφ , ούτε κανόνια , ούτε πύραυλοι μπορούν να μας σώσουν.
Αμην!

ΥΓ. Ίσως λίγο ασύνδετο λόγω ώρας και ρακόμπυρας, αλλά αν η διατύπωση δεν είναι και πολύ καλή το πνεύμα των λόγων μου νομίζω μεταδίδεται

theogrocer είπε...

Μια χαρά μεταδίδεται το πνεύμα των λόγων σου. Αλλού συμφωνούμε, αλλού όχι. Πιάνεις πολλά πεδία (όπως είναι ευνόητο), αλλά εγώ θα σταθώ σε ένα: τα όπλα δεν θα χρειάζονταν αν δεν είχαμε απέναντι έναν πάνοπλο στρατό που μας συντρίβει σε κάθε κίνηση. Αν στη θέση των μπάτσων βάλουμε π.χ. τους Τούρκους, οι αντιλήψεις που τώρα καταθέτεις είμαι σίγουρος ότι δεν θα είναι οι ίδιες (τουλάχιστον για τη συντριπτική πλειονότητα, πιστή στην παροιμία "όσα δεν φτάνει η αλεπού")...
Μεγάλη συ ζήτηση...

Ανώνυμος είπε...

Aν στη θέση των μπάτσων ήταν οι Τούρκοι θα έλεγα πως γαμιούνται οι Τούρκοι. Τώρα δεν το λέω γιατίδεν έχω τίποτα με τους Τούρκους (γενικά) , ενώ με τους μπάτσους έχω. Οι μπάτσοι όμως , δεν πιστεύω πως είναι το πρόβλημα. Γιατί τι είναι στην ουσία; Εργαλεία της εξουσίας είναι. Η εξουσία λέει πως για να κάνω αυτή τη δουλειά θέλω ένα εργαλείο έτσι κι αλλιώς κι αλλιώτικα. Το βρίσκει εύκολα. Άνθρωποι τιποτένιοι, χαμερπείς , αιμοβόροι και έτοιμοι να γίνουν Γενίτσαροι, υπάρχουν σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης και σε όλες τις φυλές. Παίρνει η εξουσία αυτούς που της κάνουνε και άλλους τους κάνει μπάτσους, άλλους κλέφτες, άλλους πολιτικούς, άλλους καθηγητέ΄ς, άλλους δημοσιογράφους και πάει λέγοντας. Τον μπάτσο που σπάει κεφάλια διαδηλωτών και τους στέλνει στο νοσοκομείο, αν δεν τον είχε προσλάβει η εξουσία να τον κάνει υποχείριό της, πιθανόν να ήταν βοσκός και τώρα το Πάσχα να αγοράζαμε απο αυτόν τον αμνό μας, να πίναμε κι ένα κρασί στη στάνη του και όλα καλά.
Αν πάρουμε ένα όπλο και τον σκοτώσουμε η εξουσία θα βρει άλλον στη θέση του. Κι αν με το όπλο σκοτώσουμε και την ίδια την παρούσα εξουσία, θα φέρουμε στη θέση της μια άλλη η οποία επίσης θα έχει ανάγκη τους δικούς της μπάτσους, που σαν άνθρωποι δεν θα διαφέρουν σε τίποτα απο τους προηγούμενους. Πάλι κεφάλια διαδηλωτών θ΄ανοίγουν.
Φαντάζεσαι εσύ καμιά μορφή εξουσίας που θα διαπαιδαγωγήσει τους ανθρώπους να μην τρελαίνονται με την εξουσία;
Εγώ πάντως δεν μπορώ να φανταστώ.

chrismos είπε...

Κι εγώ διαφωνώ με το υπερφίαλο πνεύμα των "μεταφράσεων" του συγγραφέα, λες και το γράμμα του Χριστούλα ήταν γραμμένο στα Κινέζικα και μόνο ένας άριστος γνώστης της Κινεζικής μπόρεσε να το μεταφράσει σε μας τους αδαείς.
Πολύ δε περισσότερο με ενόχλησε το κρεσέντο στο επαναλαμβανόμενο σίριαλ «Φτύστε τα κινήματα "αγανακτισμένοι" και "Δεν πληρώνω"» όπου ο συγγραφέας "φτύνει" τις εκατοντάδες ώρες αυτών των κινημάτων στους δρόμους καθώς και τα χημικά που έχουν αναπνεύσει, ως αρχάριοι σε κινηματικές διαδικασίες. Το μωρό που ακόμα δεν έχει βρει ισορροπία στο βάδισμα και πέφτει, δεν το κοροϊδεύεις. Το παίρνεις απ' το χέρι και του μαθαίνεις να περπατά με σιγουριά (αν αυτό σημαίνει κάτι για τους έμπειρους στην επαναστατική πρακτική).
Εξάλλου ο Χριστούλας τα δύο τελευταία του χρόνια, με "αγανακτισμένους" τα πέρασε (χωρίς αυτό να δικαιώνει ούτε τον μεν ούτε τους δε).
Προσπερνώ γρήγορα το ανέντιμο τσουβάλιασμα Ανταρσύας και ΔΗΜ.ΑΡ. και πάω στο γράμμα του εκλιπόντος αγωνιστή: Φράσεις με Καλάσνικοφ, όπλα και κρεμάλες, έχουν ακουστεί από χιλιάδες στόματα. Όμως αυτοί που όντως τα εννοούν και έχουν ατσαλώσει με αίμα τις πεποιθήσεις τους, είτε είναι νεκροί είτε στις φυλακές.
Το καλό για τον συγγραφέα είναι πως τους τελευταίους τους έχει τιμήσει με το παραπάνω.

#Solo,
ο theo έχει δίκιο στο θέμα των όπλων. Αν βρεθείς σε χαράκωμα που σφυροκοπιέται από ριπές, βόμβες και άρματα μάχης, είναι τουλάχιστον αφελές να αμύνεσαι (ή να αντεπιτίθεσαι) με την "εσωτερική σου καλλιέργεια" που σε "απεγκλωβίζει από την εσώτερη μιζέρια". Στο άρμα που έρχεται κατά πάνω σου ρίξε όση "καλλιέργεια" θέλεις, αλλά δεν θα αποφύγεις το να σε λιώσει.
Εκτός κι εαν -μετά απ' όσα έχουν συμβεί και θα συμβούν- εξακολουθείς να πιστεύεις πως ο πόλεμος διεξάγεται στο ...πάτωμα παιδικού δωματίου με κουτσά μολυβένια στρατιωτάκια.
Είναι ΑΛΛΟ να συνειδητοποιώ την ανάγκη για αντίσταση και να ομολογώ το φόβο μου στη χρήση όπλου και ΑΛΛΟ να απορρίπτω την ΚΑΘΕ ένοπλη πάλη ιδεολογικά.

boula είπε...

όταν μιλάμε για έν οπλο αγώνα μιλάμε για πόλεμο. Ένας πόλεμος, με την έν νοια της κρίσης, είναι κι αυτός που απλώνεται μέσα και έξω από τα σύ νορά μας, δυστυχώς όχι αναίμακτος
Ας μην ξεχνάμε ότι τα σημάδια του πολέμου, της κατοχής, της πείνας, του εμφύλιου, αλλά και της δικτατορίας είναι ακόμη νωπά, και τα αποτελέσματα υπαρκτά
χρειάζεται υπομονή και να δούμε και να ακούσουμε την νέα πραγματικότητα, που διαμορφώνεται μέσα μας και γύρω μας

theogrocer είπε...

Καλά μου παιδιά, ίση ζήτηση είναι μεγάλη Γιάννα γίνει αιδώ. Και με τις όποιες ενστάσεις (Μαίρη καις εκ των οπίων! Πωλεί F στο 'χεσ') γίνεται ακόμα μεγαλύτερη.
Άλλωστε το ζητούμενο είναι ο κυνός τόπος και -κυρίως- να έχουμε τόνου μας.