Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

Κολλητά με το οπωροπωλείο ήταν το χασάπικο του κυρ-Γιάννη. Γι’ αυτόν θα πω δυο λόγια παραπάνω, έτσι σαν μνημόσυνο. Σαν φόρο τιμής στη μνήμη του, παρότι συνδυάζεται με τραγικό γεγονός απ’ το οποίο και προήλθε ο θάνατος του.
Ο κυρ-Γιάννης ο χασάπης λοιπόν, παιδιά δεν είχε, ήταν γνωστός κομμουνιστής, άνθρωπος πολύ ευγενικός. Ήταν, και το φανέρωνε το πρόσωπο του, άνθρωπος ταλαιπωρημένος. Τα κρεοπωλεία τότε, όπως κι όλα τα υπόλοιπα παρόμοια μαγαζιά που πουλούσαν είδη διατροφής -θυμάμαι τις ταμπέλες τους, οι πιο πολλές έγραφαν «Εδώδιμα-Αποικιακά»- δεν πληρούσαν επαρκώς τις συνθήκες υγιεινής που και τότε απαιτούσαν οι αρμόδιες υγειονομικές υπηρεσίες. Φρόντιζε ο φουκαράς ο κυρ-Γιάννης όσο μπορούσε για την καθαριότητα του μαγαζιού του. Με μια αλογοουρά πάσχιζε να διώχνει τις μύγες που γυρόφερναν τ’ απλωμένα κρέατα ή μαζεύονταν στο χοντρό κούτσουρο που είχε για να τα κόβει ή να χτυπάει πάνω του τις μπριζόλες.
Το υγειονομικό κάθε τρεις και πέντε «σκάλωνε» στο χασάπικο του κυρ-Γιάννη, προσπερνώντας τον Ανάσταση στην είσοδο της στοάς... Αλλά και στους άλλους καταστηματάρχες η επιθεώρηση ήταν χαλαρή. Στον κυρ-Γιάννη όλα γίνονταν αυστηρά και με το νόμο. Κι έπρεπε οπωσδήποτε «να συμμορφωθεί προς τας υποδείξεις». Οι κλήσεις απ’ το 8ο τμήμα ήταν στην ημερήσια διάταξη κι αρκετές φορές είχε οδηγηθεί στα δικαστήρια. Το «σύρμα» που εξέπεμπε προειδοποιητικά η γειτονιά όταν αντιλαμβάνονταν την έφοδο του υγειονομικού, μπορεί να έσωζε όλους τους υπόλοιπους στη στοά, όχι όμως και τον κυρ-Γιάννη. Η επίσκεψη ήταν προγραμματισμένη γι’ αυτόν αποκλειστικά. Και το αποτέλεσμα της γνωστό κάθε φορά. Αυστηρές συστάσεις, μηνύσεις, πρόστιμα, δικαστήρια.
Η ζωή του είχε γίνει πολύ δύσκολη. Έτσι κι αλλιώς ήταν που ήταν, γινόταν όμως ακόμη πιο αγχώδης απ' το διαρκές κυνηγητό λόγω των φρονημάτων του. Η απόγνωσή του είχε φτάσει στα όρια της αντοχής του. Είχε περάσει τόσα και τόσα, στερήσεις, εξορίες, κατατρεγμούς, αλλ’ αυτό δεν το άντεχε άλλο. Κι έκανε πράξη αυτό που τελευταία προειδοποιούσε, μέσα στην απελπισία του, ότι θα κάνει. Όταν αντιλήφθηκε πως για άλλη μια φορά θα δεχόταν την επιθεώρηση του υγειονομικού που θα εξαντλούσε σ’ αυτόν την αυστηρότητα του, γέμισε ένα νεροπότηρο με κεζάπι, βγήκε στην πρόσοψη του μαγαζιού, πρόλαβε να φωνάξει στους γείτονες «Αδέρφια, γεια σας» (η κραυγή του αντηχεί ακόμη στ’ αυτιά τους και τώρα που το διηγούνται), το κατάπιε μονορούφι κι έγειρε μεμιάς στο μαρμάρινο πλατύσκαλο. Πανικόβλητοι οι γείτονες καταστηματάρχες τον μετέφεραν στο ΑΧΕΠΑ, αλλά ήταν αργά. Ο κυρ-Γιάννης είχε γλιτώσει μια για πάντα απ’ τους ελέγχους και τα πρόστιμα…

(πραγματικό συμβάν της πλατείας Διοικητηρίου στη Θεσσαλονίκη, που αφηγείται στο βιβλίο του «Σε τούτα δω τα μάρμαρα» ο Γιώργος Λυσσαρίδης).

10 σχόλια:

Penny είπε...

Ατιμη αλληλεγύη, πού κατοικείς;
Σε ποιό πλανήτη μακρινό κι αθώο ακόμα, από ζωές αθώων χαμένες;
Πότε θα μας ξαναεπισκεφτείς έστω για λίγο κατά την συνήθειά σου;
"Μην λησμονάτε" τον άνθρωπο..

theogrocer είπε...

...

chrismos είπε...

Penny, να με συμπαθάς, αλλά από πού προκύπτει πως το θέμα του ποστ είναι η έλλειψη αλληλεγγύης;

boula είπε...

Σήμερα στρώστε τα κιλίμια
λουλούδια κόψτε απ΄ το παρτέρι
ακούστηκε στα καλντερίμια
το βήμα του μπάρμπα του Λευτέρη.

Penny είπε...

Σε συμπαθώ ούτως ή άλλως))
Ισως να φαίνεται οτι το πάω μακριά αλλά στο βάθος πάντα το θέμα είναι η αλληλεγγύη.
Η ύψιστη αλλά και η έσχατη λύση.
Ο κύριος Γιάννης στη χώρα της οικογενειοκρατίας δεν είχε παιδιά, αδέρφια ξαδέρφια και μπαρμπάδες να συνδράμουν. Πόσοι και πόσοι σώθηκαν από έναν μπάρμπα στην αστυνομία; Εφαγε τη ζωή του στο κυνηγητό για μπορεί να ανοίγει ο καθένας το μαγαζάκι του και να την βγάζει καθαρή. Δεν βρέθηκε ένας από τους "γείτονες καταστηματάρχες" με μπάρμπα στην κορώνη να βοηθήσει;
Το κόμμα του, η "μεγάλη οικογένεια" που είναι; Ξαφνικά γίνεται αόρατο.
Υπάρχουν πολλά να πει κανείς σε κάθε τέτοια ιστορία και είναι πολλές. Ισως κι εγώ παλιότερα να εστίαζα στην απελπισία του, στον θαυμασμό μου ή και το μίσος που μου γεννούν κάποιες συμπεριφορές ή και άνθρωποι.
Τώρα με νοιάζει το πώς και αν θα γίνοταν αλλιώς. Κι εκεί συναντάς μόνο την αλληλεγγύη.

chrismos είπε...

Penny, το θέμα δεν ήταν να βρεθεί "μπάρμπας στην Κορώνη". Αυτό δεν θα το ήθελε ούτε ο ίδιος ο κυρ-Γιάννης, ούτε το κόμμα του. Το τελευταίο, βέβαια, μπορεί να του δίδαξε την αλληλεγγύη, "ξέχασε" όμως να του μιλήσει για το ζωογόνο επαναστατικό ταξικό μίσος.
Επειδή, λοιπόν, κι εγώ σε συμπαθώ
-και με αφορμή τους στίχους της επίσης συμπαθούς Μπούλας-
σας αφιερώνω τούτο:

Μην μιμηθείτε τον κυρ Γιάννη το χασάπη
και μη χαρίζετε ζωές στον κάθε γιάπη.
Σήμερα πάρτε μια φιάλη με κεζάπι
και κρύψτε τη καλά στ' αριστερό το χέρι
κι όταν αρχίσει έλεγχο του ΣΔΟΕ το ξεφτέρι
στα μούτρα ρίξτε ξαφνικά του κάθε Καπελέρη.

(από τη συλλογή:
"Να μη γενεί συνήθειο η θυσία του χασάπη.
Στη μούρη των δωσίλογων να πέσει το κεζάπι")

Penny είπε...

Ενας Γιάννης δεν φέρνει την άνοιξη..
αυτό εννοώ αλληλεγγύη.
Οχι να κουνιόμαστε μόνο όταν παίρνουν φωτιά τα δικά μας μπατζάκια αλλά και του διπλανού, μπορούμε;
αλλιώς, εχει πήξει η φυλακή από γιάννηδες, μόνους κι έρημους.
σε 30.000 νοικοκυριά κόψανε το ρεύμα.
πες μου ποιά είναι η μόνη απάντηση σε αυτό;
Ταξικό μίσος; μπόλικο. πήξαμε.
αλληλεγγύη;;;

chrismos είπε...

Πέννυ, αφού η αλληγορία των στίχων έδειξε να μη λειτουργεί, εξηγώ αναλυτικά:

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ-1
Η ταξική αλληλεγγύη υπήρχε ανέκαθεν και δεν θα πάψει να υπάρχει όσο υπάρχουν καταπιεζόμενοι κι εκμεταλλευόμενοι άνθρωποι στα λαϊκά στρώματα. Ειδικά στις μέρες μας, οι συλλογικές κουζίνες για αστέγους και μετανάστες καθώς και τα κοινωνικά ιατρεία υπάρχουν παντού. Κι όσο για το κομμένο ρεύμα, θα ήταν ψέμα το ότι η ταξική αλληλεγγύη απουσιάζει.
Ωστόσο, τίποτε απ' αυτά δεν αρκεί από μόνο του για να ξεριζώσει τη ρίζα του κακού, τον καπιταλισμό.

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ...Δύω
Σήμερα, στη μεγάλη κινητοποίηση και πορεία συμπαράστασης κι αλληλεγγύης στους 3 συλληφθέντες αγωνιστές που δικάζονται αύριο, το κόμμα του κυρ-Γιάννη έλαμψε διά της απουσίας του, αφού κανείς από τους 3 δεν ανήκει στο ΠΑΜΕ.

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ...Τροία
Συμφωνώ πως κανένας κυρ-Γιάννης (κι ως εκ τούτου κανένας αυτόχειρας) καθώς και κανένα κεζάπι από μόνα τους δεν οδηγούν στην κοινωνία που οραματιζόμαστε -κι εννοώ την κομμουνιστική. Αλλά, πες μου βρε Πέννυ, πόσοι κυρ-Γιάννηδες είναι οργανωμένοι σε έστω και απλές συλλογικότητες (βλ. επιτροπές αγώνα, επιτροπές κατοίκων με λαϊκές συνελεύσεις, πρωτοβάθμια σωματεία) με ταξικό πρόσημο;;; (προσοχή· δεν αναφέρομαι ντε και καλά σε πολιτικά κόμματα και δη στα καθεστωτικά).
ΑN όμως ο "μονόδρομος του κοινοβουλευτισμού" και τα "ευρωλάγνα ειρηνικά περάσματα" (δηλ. η λογική της ανάθεσης του κοινωνικού και πολιτικού μας χρέους σε πάνσοφες ηγεσίες), έχουν περάσει στο DNA μας, θεωρώντας πως μας αρκεί "κάθε 4 χρονάκια, μία Κυριακή πολίτης" και AN η θέα έστω και μιας σταγόνας αίματος μας προκαλεί τον αποτροπιασμό και την Πρετεντέρεια "καταδίκη της βίας απ' όπου κι αν προέρχεται", τότε συμφωνώ απόλυτα πως αυτή η κομμουνιστική κοινωνία δεν είναι παρά ένα άπιαστο όνειρο, τοποθετημένο χρονικά κάπου κοντά στη ...Δευτέρα Παρουσία.

(σ' όρη για τυφλή Αρεία μου...)

boula είπε...

η αλληλεγγύη δεν είναι για όλους, είναι για λίγους, όσους αισθάνονται και καταλαβαίνουν τον διπλανό τους. Δις τοίχος δεν μπορούμε να απαιτήσουμε ούτε το μίσος ούτε την αλληλεγγύη από κανέναν, όπως δεν μπορούμε να υπερβούμε την αδιαφορία.
Οι καταβολές στην κοινωνία είναι πολύ βαθειές.

theogrocer είπε...

Γιάννα μείναν ήσυχοι, tell Leo: Παρακολουθώ χωρίς να διακόπτω τη γόνιμη συζήτηση.