Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2012

…Λόγου χάρη, ο Milton που έγραψε για πέντε λίρες στερλίνες τον "Χαμένο Παράδεισο" ήταν ένας μη παραγωγικός εργάτης. Αντίθετα, ο συγγραφέας που προσφέρει εργοστασιακή εργασία για τον βιβλιοπώλη του είναι ένας παραγωγικός εργάτης. Ο Milton έχει παραγάγει τον "Χαμένο Παράδεισο" για τον ίδιο λόγο που παράγει μετάξι ένας μεταξοσκώληκας. Ήταν μια δραστηριότητα της φύσης του. Πούλησε αργότερα το προϊόν του προς πέντε λίρες. Ο φιλολογικός όμως προλετάριος της Λειψίας, που παράγει βιβλία κάτω από τη διεύθυνση του βιβλιεμπόρου του (λ.χ. εγχειρίδια πολιτικής οικονομίας) είναι ένας παραγωγικός εργάτης, επειδή το προϊόν του είναι εξαρχής υπαγόμενο στο κεφάλαιο και γίνεται μόνο για να αξιοποιηθεί. Μία τραγουδίστρια που πουλάει για δικό της λογαριασμό το τραγούδι της είναι ένας μη παραγωγικός εργάτης. Όμως η ίδια τραγουδίστρια που την έχει προσλάβει ένας επιχειρηματίας, ο οποίος τη βάζει και τραγουδάει για να βγάλει λεφτά, είναι ένας παραγωγικός εργάτης επειδή παράγει κεφάλαιο.
Karl Marx - «Θεωρίες για την υπεραξία»

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όπως εγώ πχ, που έχω ένα αμπελάκι και βγάζω 150 κιλά κρασί για πάρτη μου και για τους φίλους μου, είμαι μη παραγωγικός εργάτης.Ενώ αν το εμφιάλωνα και το έδινα σε μεσάζοντες για να φτάσει στα πούστερ μάρκετ θα ήμουν παραγωγικός.
Το ίδιο κι αυτός που φυτεύει ντομάτες στον κήπο του ή που κλέβει ελιές για να τις κάνει παστές (εγώ πάλι)
Μου φαίνεται πως ο καπιταλισμός έχει διαβάσει καλύτερα τον Μαρξ απο τους αριστερούς, γιατί τον κάθε είδους "μη παραγωγικό εργάτη" προσπαθεί να τον στραγγαλίσει.

theogrocer είπε...

Ο καπιταλισμός δεν έχει διαβάσει τίποτε, απλά δρα και συσσωρεύει. Και ο Marx καταγράφει.
Η αριστερά δεν έχει διαβάσει τον Marx, όπως οι χριστιανοί δεν έχουν ιδέα τι γράφει η βίβλος και οι περισσότεροι από τους πεντακόσιες χιλιάδες ψηφοφόρους της Χρυσής Αυγής δεν γνωρίζουν καν τι πρεσβεύει το κόμμα που ψήφισαν.
Κι αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του ανθρώπου...