Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Η έννοια του κινήματος, η οποία στις επιστήμες και τη φιλοσοφία έχει μια μακροχρόνια ιστορία, στην πολιτική αποκτά μια ειδική τεχνική σημασία μόλις το 19ο αιώνα. Μια από τις πρώτες εμφανίσεις του ανατρέχει στη γαλλική επανάσταση του Ιουλίου του 1830, όταν οι φορείς της αλλαγής ονομάστηκαν partie du mouvement (μερίδα της κίνησης) και οι αντίπαλοί τους partie de l’ ordre (μερίδα της τάξης). Μόνο με τον Lorenz von Stein, ένα συγγραφέα που επηρέασε τον Marx, η έννοια αυτή γίνεται ακριβέστερη και αρχίζει να ορίζει ένα στρατηγικό πεδίο εφαρμογής. Στο έργο του «Η ιστορία του κοινωνικού κινήματος στη Γαλλία» (1850), ο von Stein θέτει την έννοια του κινήματος σε διαλεκτική αντιπαράθεση προς την έννοια του κράτους. Το κράτος είναι το στατικό και νομικό στοιχείο, ενώ το κίνημα είναι η έκφραση των δυναμικών τάσεων της κοινωνίας. Έτσι, το κίνημα είναι πάντα κοινωνικό και σε ανταγωνισμό με το κράτος, εκφράζει τη δυναμική προτεραιότητα της κοινωνίας επί των δικαστικών και κρατικών θεσμών. Ωστόσο, ο von Stein δεν δίνει ορισμό για το κίνημα, ούτε του αποδίδει κάποιο συγκεκριμένο τόπο.
Η πρώτη εκτίμησή μου είναι ότι η πρωτοκαθεδρία της έννοιας του κινήματος συνίσταται στο ότι αποπολιτικοποιεί την έννοια του λαού. Έτσι το κίνημα γίνεται η αποφασιστική πολιτική έννοια, όταν η δημοκρατική έννοια του λαού -ως πολιτικού σώματος- τελεί υπό κατάρρευση. Η δημοκρατία τελειώνει όταν προκύπτουν κινήματα. Ουσιαστικά δεν υπάρχει δημοκρατικό κίνημα (εάν δημοκρατία παραδοσιακά σημαίνει να θεωρούμε το λαό ως πολιτικό σώμα). Στην προκείμενη περίπτωση, οι επαναστατικές παραδόσεις της αριστεράς συμφωνούν με το ναζισμό και το φασισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι σύγχρονοι φιλόσοφοι που προσπαθούν να σκεφθούν νέα πολιτικά σώματα, παίρνουν απόσταση από το λαό. Για μένα είναι σημαντικό ότι γύρω από τον Ιησού δεν υπάρχει ποτέ λαός ή δήμος αλλά μόνο όχλος (μια μάζα, πλήθος). Η έννοια του κινήματος προϋποθέτει την έκλειψη της έννοιας του λαού ως συντακτικού πολιτικού σώματος.

Giorgio Agamben

2 σχόλια:

chrismos είπε...

Η ανάλυση του Τζιόρτζιο Αγκαμπέν φωτίζει πολλές απορίες.
1. "Η δημοκρατία τελειώνει όταν προκύπτουν κινήματα."
(τώρα γίνεται ευνόητος ο λόγος που μας προέκυψε το ΠΑνελεείνιο ΣΟσιαληστρικό Κίνημα).
2. "Δεν είναι τυχαίο ότι σύγχρονοι φιλόσοφοι που προσπαθούν να σκεφθούν νέα πολιτικά σώματα, παίρνουν απόσταση από το λαό."
(τώρα γίνεται ευνόητος ο λόγος του...εορτασμού της 17Ν).
3. "...γύρω από τον Ιησού δεν υπάρχει ποτέ λαός ή δήμος αλλά μόνο όχλος, πλήθος".
(εδώ ο Τζιόρτζιο Αγκαμπέν εννοεί τον όχλο της αλητοπαρέας του μαθητή του Ιησού, του Ιούδα Μοσχαριώτη. Κατά τας γραφάς, που βρέθηκαν στα Άγραφα, ο Ιούδας έμεινε συγκινημένος από το πλήθος των αλητών που του πρόσφεραν το 13ο και 14ο τους αργύριο, για να προδώσει το λαό στους βΡωμαίους κατακτητές του πλούτου, όπως εξάλλου δήλωσε και ο εν αρχή ίδιος, αλλά ύστερα με το ψευδώνυμο Giorgo Άγαρμπεν.)

theogrocer είπε...

Θα μπορούσα να σας απαντήσω με στίχους κάποιου από τα "απάγω ρευμένα ρε Betty κάτι σκατό 'χεις", που επιτυχώς εκτέλεσε και ο Jorge Dall' Ara.
Όμως, ας αφήσουμε καλύτερα να μιλήσει ο Μίλτος Σαχτούρης:
"Να πεθάνουν
Να κριθεί κάθε Άνοιξη από τη χαρά της
από το χρώμα του το κάθε λουλούδι
από το χάδι του το κάθε χέρι
απ’ τ’ ανατρίχιασμα του το κάθε φιλί".
ΗΠΑ και ΕΛΑ λύσσα και α-Μαρτία ουκ έχω...