Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010

Μπορούμε να πούμε ότι το καταστρεπτικό σφάλμα του ωφελιμισμού συνίσταται στη σύγχυση του μέσου με τον σκοπό. Το αποδεικνύει η κοινή έκφραση «έχει τα μέσα». Πόσα όμως άτομα μπορούμε να βρούμε στην εποχή μας, που να είναι ακόμα ικανά να καταλάβουν ότι το χρήμα από μόνο του δεν αποτελεί καμιά αξία; Το ίδιο ισχύει και για το χρόνο: «Time is money» (ο χρόνος είναι χρήμα) σημαίνει ότι εκείνος πού αποδίδει απόλυτη αξία στο χρήμα, υπολογίζει με τον ίδιο τρόπο, κάθε δευτερόλεπτο του χρόνου πού εξοικονομεί.
Αν θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αεροπλάνο ικανό να διασχίσει τον Ατλαντικό λίγο πιο γρήγορα απ’ τα προηγούμενα, κανένας δεν αναρωτιέται πόσο θα κοστίσει ή κατασκευή αύτη. Η υποχρέωση για προέκταση των διαδρόμων του αεροδρομίου, ή μεγαλύτερη ταχύτητα κατά την απογείωση και προσγείωση μ’ όλους τους συναφείς κινδύνους, ή αύξηση του θορύβου κλπ, δεν υπολογίζονται καθόλου. Το να κερδίσουν μισή ώρα φαίνεται σε όλους ότι αντιπροσωπεύει τόση αξία ώστε καμιά θυσία δεν είναι αρκετά μεγάλη για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Κάθε εργοστάσιο αυτοκινήτων πρέπει να φροντίζει ώστε τα νέα μοντέλα του να είναι λίγο πιο γρήγορα από τα προηγούμενα. Κάθε δρόμος πρέπει να διαπλατυνθεί, κάθε στροφή να ανοίξει, τάχα για ασφάλεια αλλά στην πραγματικότητα μονό για να μπορούμε να τρέχουμε πιο γρήγορα και επομένως πιο επικίνδυνα.
Θα πρέπει να αναρωτηθούμε τι έχει προσβάλει βαθύτερα την ψυχή των σημερινών ανθρώπων: το τυφλό πάθος τους για το χρήμα ή η πυρετική βιασύνη τους; Όπως κι αν έχει το πράγμα, βέβαιο είναι ότι αποτελεί άμεσο ενδιαφέρον αυτών πού μας κυβερνούν (άσχετα απ’ τον πολιτικό προσανατολισμό τους) να προάγουν μέχρι υπερβολής τα κίνητρα πού ωθούν τους ανθρώπους στον ανταγωνισμό. Απ’ ό,τι ξέρω, καμιά βαθιά ψυχολογική ανάλυση δεν έγινε ακόμα για τα κίνητρα αυτά, αλλά μου φαίνεται πολύ πιθανό ότι εκτός από την απληστία της ιδιοκτησίας ή της κοινωνικής προαγωγής, το άγχος παίζει βασικό ρόλο. Το άγχος μήπως μας ξεπεράσουν οι άλλοι, το άγχος της φτώχειας, το άγχος μήπως γελαστούμε κατά τη λήψη μιας απόφασης ή μήπως δεν τα βγάλουμε πέρα σε μια εξαντλητική κατάσταση…

Konrad Lorenz – «Τα οκτώ θανάσιμα αμαρτήματα του πολιτισμού μας»

6 σχόλια:

Unknown είπε...

Tο αντίβαρο στην τοποθέτηση είναι το μέσο που χρησιμοποιούμε αυτή την στιγμή και λέγεται Η/Υ internet κλπ.
Χωρίς την συνεχόμενη αύξηση της ταχύτας τους πως θα ήταν τα πράγματα.
Αυτό συμβαίνει παντού είναι πιστεύω έμφυτη τάση όχι μόνο των οργανομένων κοινωνιών αλλά ανθρώπινη φύση.
Ίσως να αλλάζει ο ρυθμός σε πιο πρωτόγονες κοινωνίες (αδόκιμος όρος)
αλλά δεν παύει να υπάρχει.
Δεν είναι το πρόβλημα να μειωθούν οι ταχύτητες η όποια διαχείρηση του αποτελέσματος έχει σημασία κατ εμέ.
Να γίνω πιο σαφής . Με την εξέλιξη της τεχνολογίας θα μπορούσαμε κάλιστα να δουλεύουμε ελάχιστα μιας και οι μηχανές είναι πιο παραγωγικές και πιο αποτελεσματικές παράγουν πιο πολύ πλούτο. Γιατί όμως δεν υπάρχει αυτός ο πλούτος σε όλους ?
Η διανομή είναι το πρόβλημα . Αν οι κοινωνίες ήταν πιο δίκαιες στην διανομή και επάρκεια θα υπήρχε και άνεση χρόνου για πιο παραγωγική σκέψη βλέπε πολιτισμός .Ο περιορισμός της αδικίας στην διανομή του πλούτου θα περιόριζε και την αχαλίνωτη τάση για όλο και πιο πολλά άχρηστα υλικά αγαθά με μόνο αντικείμενο την αύξηση του κέρδους των λίγων.

theogrocer είπε...

Οι κυνωνίες (και όχι κοινωνίες πλέον) έχουν δώσει τη διανομή με απευθείας ανάθεση για να έχουν τον περισσότερο χρόνο που λες, για τηλεόραση και άλλες μαλακίες. Μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια, αφού έτσι νομίζουν ότι αποποιούνται και την όποια ευθύνη κι έχουν να βρίζουν, μοναδική δραστηριότητα από την οποία αποδεικνύεται η ύπαρξη πολλών...
Θα ξυπνούσα και τον κυρ-Κάρολο, αλλά είναι αργά μεσάνυχτα. Άσε που την άλλη βδομάδα συμπληρώνει 127 χρόνια πεθαμένος, αλλά πιο ζωντανός από ποτέ!
Για τα λοιπά (από πλευράς μου), σε παραπέμπω στην επόμενη ανάρτηση, καθώς και στο δεύτερο σχόλιο στη σημερινή ανάρτηση του "Chrismos".
Τομή χοίρων βέλτιστον, σύντροφε, Άννα gun και οι θεοί πείθονται..

chrismos είπε...

"Το άγχος μήπως μας ξεπεράσουν οι άλλοι, το άγχος της φτώχειας, το άγχος μήπως γελαστούμε κατά τη λήψη μιας απόφασης ή μήπως δεν τα βγάλουμε πέρα σε μια εξαντλητική κατάσταση…" (που λέει ο συγγραφέας), συνδυασμένα με το αρχέγονο ένστικτο της διαιώνισης του είδους, με διαχρονικό επιβήτορα τον Νιτσεϊκό Υπεράνθρωπο (μόνο οι ισχυροί επικρατούν, οι "ελλιποβαρείς" και "καχεκτικοί" στον Καιάδα της εποχής μας, δηλ. στο "περιθώριο"), ίσως να αποτελούν την ψυχολογική ανάλυση των κινήτρων ενός θνησιγενούς πολιτισμού.
Το ισοζύγιο συναισθήματος και λογικής απειλείται άγρια από την επικίνδυνα αυξανόμενη υπεροχή της -ήδη "θεοποιημένης" από τον πολιτισμό μας- επαγωγικής λογικής.
Με τσ' υγείες μας. Ας προσέχαμε (να μην παθαίναμε ψύξη, κατάψυξη και κατάπνιξη συναισθημάτων). Το αντιφλεγμονώδες Counter Pain, δεν είναι παρά ο "πόνος" από τους συνεχείς "υπολογισμούς".
Ωστόσο, οι περί τον αθλητισμόν γνωρίζουν καλύτερα.

Unknown είπε...

Αγαπητοί μου σοφοί λεξοπλάστες δείτε μόνοι σας τι άγχος έχετε και προπάντων την ταχύτητα απάντησης στην "τοπο(α)θετις ήμου(ν)"
Στην πράξη αυτό γίνεται κάθε μέρα και είναι κάτι που κανένας Κάρολος δεν μπόρεσε να δει.
Καλησπέρα φίλοι μου.

chrismos είπε...

Φίλε μου, Μπάσκετ-Βολή-Στα(τριποντα)
Στις τρίποντες βολές σου έχεις 3/5 ποσοστό επιτυχίας. 1/5 ήταν airball και 1/5 στεφάνι:
Πάντα υπάρχει κάποιο άγχος, που όμως δεν εντοπίζεται στην ταχύτητα απάντησης, αλλά στην διάθεση διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων. Απλά,τις μεταμεσονύκτιες ώρες, η κουρούπα μας (που έλεγε και η ΑΞΕΧΑΣΤΗ Μαλβίνα), λειτουργεί καλύτερα (δηλ. πάνω από το…μηδέν).
Ο Κάρολος δεν ήταν ψυχαναλυτής, οπότε ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ έκανε και ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΕ με το καθημερινό άγχος, για να αφοσιωθεί στον εντοπισμό (και συγγραφή) ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΩΝ και ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΩΝ αληθειών. Ωστόσο, το άγχος (που ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ εντοπίζεις), το έχουν δει πολλοί άλλοι "Κάρολοι της ψυχής".
Η αρχική σου τοποθέτησή έχει ΒΑΣΙΜΕΣ διαπιστώσεις, αλλά πιό πολύ σε συγχαίρω για τις συνεχώς βελτιούμενες επιδόσεις σου στις λεξοπλασίες. Θα μου πεις "Μ' όποιον δάσκαλο καθήσεις…". Και γω τον ίδιο δάσκαλο είχα, αλλά ΔΕΝ "του κάθησα". Έμεινα όρθιος (κι ας πονούσε η μέση μου...)
Καλώδια Άλογο.

theogrocer είπε...

Ξανθή (ελπίζω όχι ανόητη όπως πολλές, σύμφωνα με τα εκδιδόμενα ανέκδοτα) Καλάθη (ελπίζω όχι αχρήστων).
Στα θλιβερά αδιέξοδά σας, απάντησε ο chrismos. Όμως θέλω να προσθέσω μια ακόμα λεπτομέρεια: αν την πολεμική που πάτε να περάσετε εδώ, την εφαρμόζατε εκεί που πρέπει, ίσως να είχατε λιγότερες νευρικές διαταραχές και καλύτερη κατανόηση του τι συμβαίνει εδώ.
Μην είστε εριστικός χωρίς λόγο, γιατί κάποτε δεν θα βρίσκετε παιδάκια να παίξετε. Ή έχετε κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω;