Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010

Βλέπω ένα αναρίθμητο πλήθος ίσων και ομοίων ανθρώπων, που περιστρέφονται δίχως ανάπαυλα γύρω από τους εαυτούς τους για να προμηθευτούν μικρές και χυδαίες ευχαριστήσεις, με τις οποίες γεμίζουν τις ψυχές τους. Καθένας απ’ αυτούς, αποτραβηγμένος στην άκρη, είναι σαν ξένος προς το πεπρωμένο όλων των άλλων. Τα παιδιά του και οι στενοί φίλοι του αποτελούν γι’ αυτόν ολόκληρο το ανθρώπινο είδος. Όσο για τους υπόλοιπους συμπολίτες του, είναι δίπλα τους αλλά δεν τους βλέπει. Δεν τους αισθάνεται διόλου, δεν υπάρχει παρά στον εαυτό του και για μόνον τον εαυτό του και, αν του απομένει ακόμη μία οικογένεια, μπορούμε πάντως να πούμε ότι δεν έχει πλέον πατρίδα.
Επάνω απ’ αυτούς, ορθώνεται μια τεράστια και κηδεμονευτική εξουσία, που αναλαμβάνει μόνη της να τους εξασφαλίσει τις απολαύσεις τους και να αγρυπνά για την τύχη τους. Είναι απόλυτη, λεπτομερειακή, τακτική, προβλεπτική και απαλή. Θα έμοιαζε με την πατρική εξουσία αν, όπως εκείνη, είχε για σκοπό να προετοιμάσει τους ανθρώπους για την εποχή της ενηλικιώσεώς τους. Αλλά αυτή –αντιθέτως- επιζητεί να τους καθηλώσει ανεκκλήτως στην παιδικότητα. Της αρέσει να χαίρονται οι πολίτες, αρκεί να μην σκέπτονται παρά το πώς θα χαρούν. Εργάζεται προθύμως για την ευτυχία τους, θέλει όμως να είναι ο μόνος πράκτορας και ο μόνος κριτής της. Φροντίζει για την ασφάλειά τους, προβλέπει και ικανοποιεί τις ανάγκες τους, χειρίζεται τις κυριότερες υποθέσεις τους, διευθύνει την βιομηχανία τους, ρυθμίζει τα της διαδοχής τους, μοιράζει τις κληρονομιές τους. Δεν θα μπορούσε άραγε να τους απαλλάξει τελείως από την σκοτούρα να σκέπτονται και από τον κόπο να ζουν;
Έτσι, κάθε ημέρα κάνει και λιγότερο χρήσιμη και πιο σπάνια τη χρήση της ελεύθερης επιλογής. Κλείνει σ’ έναν όλο και μικρότερο χώρο τη δράση της βουλήσεως και αφαιρεί σιγά–σιγά από κάθε πολίτη ακόμη και του εαυτού του τη χρήση. Εκείνο που προετοίμασε τους ανθρώπους για όλα αυτά είναι η ισότητα: τους προδιέθεσε στο να τα ανέχονται και συχνά μάλιστα να τα θεωρούν και ευεργεσία.
Αφού πήρε έτσι βαθμιαίως στα ισχυρά χέρια του κάθε άτομο και το έπλασε όπως ήθελε, ο κυρίαρχος απλώνει τα μπράτσα του πάνω στην κοινωνία ολόκληρη. Καλύπτει την επιφάνεια μ’ ένα δίχτυ από μικρούς περίπλοκους κανόνες, λεπτομερείς και ομοιόμορφους, μέσα από το οποίο δεν θα μπορούσαν να βρουν το φως για να ξεπεράσουν το πλήθος ούτε τα πιο πρωτότυπα πνεύματα και οι ρωμαλεότερες ψυχές. Δεν συντρίβει τις θελήσεις αλλά τις μαλακώνει, τις λυγίζει και τις κατευθύνει. Σπανίως εξαναγκάζει να δρουν, αλλ’ αντιτίθεται αδιαλείπτως στο να δρουν. Δεν τυραννά καθόλου, ενοχλεί, συμπιέζει, εκνευρίζει, σβήνει, αποβλακώνει και τελικώς υποβαθμίζει κάθε έθνος στην κατάσταση ενός κοπαδιού δειλών και πονηρών ζώων των οποίων βοσκός είναι η κυβέρνηση.
Πάντοτε πίστευα ότι αυτό το είδος της δουλείας, τακτοποιημένης, απαλής και ειρηνικής, της οποίας μόλις φιλοτέχνησα τον πίνακα, θα μπορούσε να συνδυασθεί καλύτερα απ’ όσο το φανταζόμαστε με μερικές από τις εξωτερικές μορφές της ελευθερίας και ότι δεν θα της ήταν αδύνατο να εγκαθιδρυθεί κάτω από την ίδια την σκιά της λαϊκής κυριαρχίας.

Alexis de Tocqueville - "Δημοκρατία και δεσποτισμός"

7 σχόλια:

Πάνος Παπαδόπουλος είπε...

Στο ίδιο κείμενο, λέει:

Δημοκρατία είναι η τυραννία της πλειοψηφίας.

Σοφές κουβέντες…

theogrocer είπε...

Έχουν απαντηθεί αυτά εδώ και χρόνια, δεκαετίες, αιώνες...
"Η πιο δημοκρατική αστική δημοκρατία δεν είναι τίποτε άλλο, παρά μια μηχανή για την καταστολή της εργατικής τάξης από την αστική τάξη, της μάζας των εργαζομένων από μια χούφτα καπιταλιστές. Η αστική τάξη -που την κυριαρχία της υποστηρίζουν τώρα οι σοσιαλιστές, οι οποίοι μιλούν ενάντια στη «δικτατορία γενικά» και που κόβονται για τη «δημοκρατία γενικά»- κατάκτησε την εξουσία στις προηγμένες χώρες ύστερα από μια σειρά από εξεγέρσεις, εμφυλίους πολέμους, βίαιη καταστολή των βασιλιάδων, των φεουδαρχών, των δουλοκτητών και των προσπαθειών παλινόρθωσής τους".
Владимир Ильич Ульянов (Lenin)

Unknown είπε...

Έχει γίνει λαστιχο η ερμηνεία της Δημοκρατίας κατά πως συμφέρει τον καθένα που θέλει να αναλάβει τα ηνία της εξουσίας. Γιατί εκεί είναι το ζουμί . Η εξουσία.
Δημοκρατία θεωρώ σημαίνει πρωταρχικά ελεύθερη έκφραση .Με βάση αυτό ακόμη και στην πιο σοσιαλιστική κοινωνία την πιο ουτοπική κοινωνία αν δεν υπάρχει ελεύθερη έκφραση και βούληση όλα μοιάζουν ίδια. Αλλάζει ο μανδύας της εξουσίας και επιβάλει την δική της κυρίαρχη άποψη. Και εκεί μπαίνει η άποψη περί τυραννίας της πλειοψηφίας.
Τον ρόλο του Δούρειου ίππου έπαιξε και θα συνεχίσει στο μέλλον να παίζει η λεγόμενη "σοσιαλοδημοκρατία" .
Εκείνο που μαθαίναμε στο σχολείο αλλά μισό για την Δημοκρατία ήταν η λέξη κλειδί "πολίτης". Αν δεν είσαι ενεργός πολίτης είσαι ιδιώτης=βλάκας
και από εδώ βγαίνει το Αγγλικό idiot =ηλίθιος.
Τα είπαν και τα ανάλυσαν όπως σωστά λέει και ο ΤΕΟ διαχρονικά πολλοί και μόνο ιστορική αναφορά για τα αποτελέσματα μπορεί να γίνει. Εφάρμοσαν τακτικές και μεθοδολογίες για να δικαιολογήσουν τα αποτελέσματα με σημαία την Δημοκρατία. Κάτι σαν αυτό που έλεγαν "Με την βοήθεια του Χριστού θα τους γαμήσουμε την Παναγία".
Ερώτημα ρητορικό.
Υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει μοντέλο κοινωνίας πλήρους ισότητας σε όλα τα επίπεδα χωρίς να χρειάζεται συνεχής και διαρκής αμφισβήτηση ή καλύτερα όπως έλεγε ο Μπακούνιν επανάσταση μέσα στην επανάσταση?
Παρακαλώ διευκολείνεται την όποια συγχησή μου και απαντήστε με προτάσεις.
Η διαρκής μετάπτωσή μου στην προσπαθεια να βρω ιδανικές κοινωνίες που το άγριο ανθρώπινο ένστικτο της κυριαρχίας των λίγων των έξυπνων των δυνατών στους πολλούς μπορεί να χαλιναγωγηθεί έχει κάνει σμπαράλια την αυτοπεποιθησή μου.

theogrocer είπε...

Το να βρεις λύσεις δεν σημαίνει τίποτε. Το ζήτημα είναι να τις θέλουν κι άλλοι...
Και οι περισσότεροι -όπως βλέπουμε- δεν πολυκαίγονται.

chrismos είπε...

Τον συγγραφέα δεν τον ξέρω, αλλά η απλότητα και η διεισδυτικότητα της σκέψης-του
Μια σκέψη που, χωρίς να μεταχειρίζεται κλασικούς πολιτικούς όρους, καταφέρνει να είναι βαθιά μαρξιστική.
Υπέροχη ανάλυση του χειρισμού τής εύπλαστης μάζας (ζα-man-fou) από τις εξουσιαστικές "βλέψεις".
Ο κάθε "αποτραβηγμένος στο τομάρι του" είναι το πιο πολύτιμο εργαλείο για την υποταγή και του 100% των μελών μιας κοινωνίας!!!

Όσο για τη "Δημοκρατία", δεν μπορώ να μη θυμηθώ τον καπτάν Γιώτη μ' εκείνο το:
Δημοκρατία για ποιόν;;;
Ερώτημα ρητορικό, που μόνο ερώτημα δεν ήταν!

φίλε μου, xanthibasket,
συγκινητική η (κάθε) κατάθεση ψυχής και αγωνίας ενώπιον φίλων.
Και πολύτιμη αν συνδυάζεται με την (όποια) δράση.

Unknown είπε...

Τεο τουλάχιστον να έχω την ρημάδα συνειδησή μου κάπως ΄ησυχη.Γιατί τα βράδια πετάγεται και τρέχει στο ψυγείο για να πνίξει την ακόρεστη δίψα για γνώση των υλικών και τρόπου παρασκευής που έχει μέσα στο ΜΠΟΥΖ ΝΤΟΥΛΑΠ.
Crismos. Το ερώτημα σου είναι ρητορικό περί δράσης?
Ποιά δράση ούτε καν αντίδραση στην απέναντι δράση δηλαδή μια φυσιολογική κίνηση. Λοβοτομή με τα όλα της.
Λέτε να φτάιει το τσάι του στρατού όπως λέει και ο σύντροφος Γρηγόρης?
Πολλές φορές έγινε αναφορά για τον αθλητισμό και την λειτουργία που έχει.
Δεν διαφωνώ αλλά πληροφορώ το αγαπητό κοινό πως ακόμη και εκεί υπάρχει πού μεγάλο πεδίο δράσης για να ανπτυχθούν μαζικές μορφές οργάνωσεις. Η μικρή εμπειρία από τον χώρο έδειξε πως αν υπάρχει στόχος για συλογική δράση αυτόματα μπαίνει το τρυπάκι για συλλογικότητα και στις άλλες κοινωνικές δραστηριότητες.
Αν σας φαίνεται υπερβολικό και βαρύ κοιτάξτε το και από την wild side (ΛΟΥ ΡΙΝΤ).Ειδικά τώρα με την κρίση που έβγαλε απ έξω διάφορους επενδυτέ και αυτοπροβαλόμενους χορηγούς όλο τα βάρος πέφτει στην βάση. Και για την επιβίωση της κατάλαβαίνει η βάση πως μόνο με την ενεργή και συλλογική προσπάθεια θα νγει αποτέλεσμα. Αν αυτό γίνει πράξη σε ένα κομμάτι έχετε την εντύπωση πως θα αφήσει ενεπηρέαστη την ίδια την καθημερινότητα?

theogrocer είπε...

Όπως μάθαμε και στη χημεία, αν οι βάσεις οξειδωθούν, πιάνουν άλατα και μετά άνετε να ξεκουνήσουν...
Αντίθετα, αν οξειδώσουμε τα άλατα από τη μακροχρόνια επί του κα'να πέος ακινησία, τότε ναι, θα έχουμε πλήθυνση της βάσης.
Top ιάσατε toy πόνο ου μένω, που λέει και ο καρά τζα φέρεις;