Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010

Οι απόψεις του Ευγένιου Τριβιζά (καθηγητή εγκληματολογίας στην Μεγάλη Βρετανία και συγγραφέα παιδικών βιβλίων) για τον όρο PIGS (Portugal - Italy - Greece – Spain):
Ο χαρακτηρισμός των Ελλήνων ως απατεώνων, προδοτών και άλλων τινών δεν είναι παρά μία ακόμα περίπτωση του κοινωνιολογικού φαινομένου της επικλήσεως αρνητικών εθνικών στερεοτύπων σε περιπτώσεις κρίσεων. Αντί να κρίνονται και να κατακρίνονται αποφάσεις ή ενέργειες συγκεκριμένων ατόμων, στιγματίζεται συλλήβδην ένας ολόκληρος λαός. Το πιο επικίνδυνο στερεότυπο είναι η αμφισβήτηση της ανθρώπινης φύσης φυλών και εθνών.
Το αρκτικόλεξο «ΡΙGS» (γουρούνια), το οποίο χρησιμοποιούν Δυτικοευρωπαίοι και Αγγλοσάξονες επενδυτές και σχολιαστές ως συνοπτικό τρόπο αναφοράς στους λαούς της Νότιας Ευρώπης και τις οικονομίες τους, δεν είναι μόνο μια κακόγουστη προσβολή. Είναι μια σύγχρονη εκδοχή του ιστορικού φαινομένου της αμφισβήτησης της ανθρώπινης φύσης του συνανθρώπου, της διαδικασίας κατά την οποία μέλη μιας εθνικής ομάδας υποβιβάζουν τα μέλη μιας άλλης στο επίπεδο των ζώων, μεταδίδοντας έμμεσα το μήνυμα ότι είναι άξια να τύχουν παρόμοια με αυτά μεταχείρισης. Αν και ορισμένα έντυπα όπως οι «Financial Τimes» και τράπεζες όπως η «Βarclays», κατόπιν καταγγελιών όπως εκείνη του Πορτογάλου υπουργού Οικονομικών, απαγόρευσαν τη χρήση του, ο όρος κινδυνεύει να καθιερωθεί. Όσοι εξακολουθούν να τον χρησιμοποιούν δεν αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα μιας τέτοιας πρακτικής. Λησμονούν ότι παρόμοιες μειωτικές εκφράσεις είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά κατά το παρελθόν για να απευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη, να αναστείλουν τυχόν ενδοιασμούς, να απενεργοποιήσουν τη συναισθηματική ταύτιση και να διευκολύνουν διωγμούς, σφαγές, ακόμα και γενοκτονίες. Της γενοκτονίας της Ρουάντας για παράδειγμα είχε προηγηθεί μια κυβερνητικά συντονισμένη εκστρατεία λεκτικής «αποκτήνωσης» των θυμάτων και κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πόλεμου η ιαπωνική προπαγάνδα είχε χρησιμοποιήσει την ίδια μέθοδο εναντίον των Αμερικανών. Η πιο ακραία βέβαια περίπτωση, ήταν εκείνη του Τρίτου Ράιχ. Ένα από τα σκευάσματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη γενοκτονία των Εβραίων στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ήταν το παρασιτοκτόνο "Ζyclon Β". Πολύ πριν, όμως, οι κρατούμενοι εξοντωθούν με παρασιτοκτόνα, είχε προηγηθεί η απομείωση της ανθρώπινης φύσης τους από τον ναζιστικό μηχανισμό προπαγάνδας. Εκφράσεις όπως «αρουραίοι», «μολυσματικά ζωύφια» είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά για τον χαρακτηρισμό τους. Και φυσικά όταν εκλαμβάνεις τους αντιπάλους σου όχι ως ανθρώπους αλλά ως κτήνη ή παράσιτα, δεν έχεις και πολλούς ενδοιασμούς για να τους εξοντώσεις προκειμένου να ανακυκλώσεις τις τρίχες ή το λίπος τους. Η λεκτική «αποκτηνωτική» βία αποτελεί συχνά τον προθάλαμο πραγματικής και όχι μόνο στη διεθνή σκηνή.
Σε έρευνά μου για τα εγκλήματα του όχλου είχα κάνει διάκριση μεταξύ δύο κατηγοριών υβριστικών εκφράσεων, εκείνων οι οποίοι αρνούνται τον ανδρισμό του αντιπάλου και εκείνων οι οποίοι αρνούνται την ανθρώπινη φύση του και είχα διαπιστώσει ότι η πρώτη ανοίγει τον δρόμο σε ριτουαλιστική και η δεύτερη σε πραγματική βία. Οι τραγικές συνέπειες της λεκτικής «αποκτήνωσης» είναι ο λόγος για τον οποίο οι ανθρωπολόγοι Μontagu και Μatson θεωρούν ότι οι διαδικασίες άρνησης της ανθρώπινης υπόστασης συνανθρώπων είναι «ο πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως». Θα ήταν υπερβολικό, βέβαια, να ισχυριστεί κανείς ότι οι χρήστες του όρου «ΡΙGS» προετοιμάζουν το έδαφος για την οικονομική κατακρεούργηση των άσωτων «γουρουνιών» του Νότου. Είναι όμως απορίας άξιο το ότι πολιτισμένοι άνθρωποι φτάνουν στο σημείο να διαδίδουν μειωτικές εκφράσεις που τόσα δεινά έχουν προκαλέσει κατά το παρελθόν. Όταν δεν αντιμετωπίζουμε τους άλλους ως άτομα, αλλά ως εκπροσώπους στερεοτύπων, όταν μία εθνότητα θεωρείται ότι ενσαρκώνει το έντιμο και το ηθικό και ο αντίπαλος το δόλιο και το ανήθικο, τότε ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για κάθε λογής βαρβαρότητα. Ούτε οι Νότιοι είναι «γουρούνια» ούτε οι Έλληνες είναι εκ γενετής απατεώνες ούτε οι Γερμανοί επιρρεπείς σε γενοκτονίες. Το καλό και το κακό ενυπάρχει στον καθένα και το δεύτερο μπορεί εύκολα να πυροδοτηθεί από λεκτικές κοινωνικές διαδράσεις. Ας ελπίσουμε ότι ο «πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως», προτού συνεχίσει τη νέα του επέλαση, θα σκοντάψει στους βράχους της λογικής και της κοινής μας ανθρωπιάς.

Ευγένιος Τριβιζάς

10 σχόλια:

Unknown είπε...

Ο Γύφτος ξεπεράστηκε προ πολλού μετά ήρθε ο Τουρκόσπορος ο Ρωσοπόντιος ο Αλβανός ο Πακιστανός και σταματημό δεν έχει γιατί πάντα ο κουφός νιώθει καλύτερα όταν υπάρχει δίπλα του κωφάλαλος .

theogrocer είπε...

Όλες οι ενδεικτικές του μεγάλου ελληνικού ρατσισμού φράσεις ξεκινάνε από την κατάθεση πλαστών πιστοποιητικών με τη φράση "δεν είμαι ρατσιστής" και πάντα ακολουθούνται από το "αλλά...".
Συχνά δε, καταλήγουν με το μνημειώδες: "Εμένα είπες ρατσιστή ρε παλιόγυφτε;".

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίο κείμενο.
Γίναμε και κερατάδες και δαρμένοι.

Unknown είπε...

Σε μένα απευθύνεσαι ρε γύφτο???

theogrocer είπε...

Solo, έγραψες.
Xanthibasket, έσβησες.
Να η στέκα la.

Unknown είπε...

Σιγά τη συγκλονιστική διαπίστωση .
Κερατούκλη είσαι και μαρυριάρης!!!!!

Στην περιοχή μου ήταν πάρα πολύ έντονα τα περί διαχωρισμού αναλογα με την καταγωγή και κλπ.
Πάντα ο απέναντι ήταν ο κωλοπόμακος ο κωλότουρκος και λιγότερο το παλιοκομμούνι ο συμμορίτης ο εαμοβούλγαρος.
Τα κριτίρια διαχωρισμού ήταν φυλετικά ,καταγωγής και λιγότερο πολιτικά.
Πολλές φορές σαν παιδιά νιώσαμε αμήχανα γιατί ενώ κάναμε παρές παιζαμε με τους "άλλους" χωρίς πρόβλημα ο κοινωνικός αυτοματισμός του περιγυρού μας μας έβαζε στην τάξη. Με βλοσυρό ύφος πάντα οι συμβουλές και παρατηρήσεις.
Είμασταν εμείς η καθαρή φυλή και οι άλλοι οι μιαροί.
Το αστείο είναι πως και οι συμβουλάτορές μας γονείς, περίγυρος, δάσκαλοι είχαν βιώσει με την σειρά τους τα ίδια. Πολλές φορές οι "Χάμου" τους αποκαλούσαν Τουρκόσπορους.
Πως φτάσανε αυτοί να γίνουν χειρότεροι από τους κατηγορούς τους ???
Γνώρισα Αλβανό που έβριζε με τα χειρότερα λόγια Πακιστανούς εργάτες σε θερμοκήπιο .
Στην παρατήρηση πως δεν πρέπει να ξεχνάει τι πέρασε αυτός και αντίθετα θα πρέπει να είναι αλληλέγγυος απάντησε "Εγώ έχω ενταχθεί αυτοί όχι"!!!!!!!!.

chrismos είπε...

Ίσωσκαταξιώνονται που είναι Βόρειοι. Αλλά τότε δεν φταίω που είμαι Νότιος:
P.I.G.S. (Pennis Is Great Still)
N.O.R.T.H. (None Owns Real Thinking Hour)
(Πού θα πάει;... Κάποτε θα ΓΑΠήσω τον ρατσιστή που κρύβω μέσα μου και που μισεί τους καπιταληστές...)

theogrocer είπε...

Xanthibasket
Μην πας μακριά (κι αν πας ξαναέλα): εδώ η μισή Ελλάδα φτιάχτηκε "στις Γερμανίες και στις Αυστραλίες" και σήμερα κυνηγάει μετανάστες μαζί με το ανεγκέφαλο φασιστοσκυλολόι!
Chrismos
Ο βορράς πρέπει να γίνει βορά του νότου και το βασίλειο της δύσης να δύσει, για να ανατείλουν καλύτερες μέρες. Το λέει και η προφυτεία του ΙνΚα (Ινστιτούτο Καταναλωτών) για τις φθηνότερες και καλύτερες αγορές...

Unknown είπε...

Ερώτηση χωρίς να περιμένω απάντηση?
Πως γίνεται πάντα ο εργάτης όταν πάρει εξουσία να είναι βασιλικότερος του βασιλέως.Ο πρώην μετανάστης που σωστά σημείωσε ο ΤΕΟ να γίνεται οπαδός και διώκτης νέων μεταναστών.
Ο φτωχός να γίνεται διώκτης του απελπισμένου.Η δική μου λογική λέει πως σε παρόμοιες καταστάσεις θα πρέπει να υπάρχει σύμπνοια (ταξικό αγώνα ίσως να τον πει ο crismos) όλα τα στραβά πρέπει να μας ενώνουν και όχι το αντίθετο.
Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου και δεν φτάνουν ούτε χιλιοι Γιουνγκ και άλλοι τόσοι Ραιχ να την εξηγήσουν.

theogrocer είπε...

Πωλείς οστά, μη λύσσες: Άβυσσος, a vie sos! Η ζωή εκπέμπει sos