Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

Στο βιβλίο αυτό ο Τάσος Α. Κατσαρός ερευνά τη σύντομη ιστορία της Στενής Αυτοάμυνας στη Θεσσαλονίκη, του αντάρτικου πόλης όπως προσδιορίζει ο συγγραφέας. Την παρουσίαση του βιβλίου έκανε ήδη στην πρώτη του έκδοση, από τη σκοπιά του, λιτά και περιεκτικά ο καθηγητής Γ. Χ. Χουρμουζιάδης, Από τη μεριά μου, θα παραθέσω απλώς κάποιες σύντομες παρατηρήσεις.

1. Η περίοδος της επτάμηνης περίπου πυκνής δράσης του αντάρτικου στην πόλη της Θεσσαλονίκης εκείνα τα χρόνια της φωτιάς και της μπαρούτης (Οκτώβριος 1946 - Απρίλιος 1947) ήταν μία από τις σημαντικές στιγμές του ταξικού πολέμου στην Ελλάδα. Η οργάνωση ένοπλης πάλης στην πόλη υλοποιούσα την απόφαση της δεύτερης Ολομελείας του Φεβρουαρίου του 1946, για συνδυασμό πολιτικής και στρατιωτικής δράσης. Ήδη από το 1945 είχαν δημιουργηθεί, αυθόρμητα αρχικά, ένοπλες ομάδες αυτοάμυνας απέναντι στην άγρια τρομοκρατία ενός αντικομουνιστικά συγκροτημένου κράτους, που την ασκούσε μέσα από τη χωροφυλακή και τις παρακρατικές συμμορίες πρώην συνεργατών των Γερμανών. Το σκοπό της οργάνωσης περιέγραψαν θαρραλέα μπροστά στους στρατοδίκες δήμιους τους οι ίδιοι οι αιχμάλωτοι αγωνιστές: να χτυπήσει «με τα ίδια μέσα αυτούς που δολοφόνησαν αγωνιστές, που τρομοκράτησαν το λαό, να βάλει φρένο στη δολοφονική τρομοκρατική πολιτική τους».

2. Η απάντηση της «Δικαιοσύνης» του καθεστώτος, της ίδιας που «δίκασε» και άφησε ελεύθερους τους δωσίλογους υπουργούς και πρώην υπουργούς. ήταν συντριπτική. Το έκτακτο στρατοδικείο δεν εφάρμοσε νόμους, δεν αντιστοίχισε ποινές με αδικήματα. Σε εκείνη την παρωδία δίκης, έστειλε με συνοπτικές διαδικασίες 37 αγωνιστές στο εκτελεστικό απόσπασμα. Την Ευθυμία Πατσιά, που άφησε ορφανό το μικρό παιδί της, αλλά αντιμετώπισε το θάνατο με το αντάρτικο τραγούδι στα χείλη. Τον καθηγητή Τηλέμαχο Βασδέκη, γιατί έπρεπε οπωσδήποτε να κλείσουν το στόμα ενός καλού δάσκαλου. Το 17χρονο μόλις βοσκόπουλο, τον Ευκράτη Ψύλλο, για να του κλέψουν τη ζωή που δεν έζησε. Τόσους και τόσους. Εκείνη την περίοδο τα έκτακτο στρατοδικεία εξέδωσαν πάνω από δέκα χιλιάδες θανατικές καταδίκες, εξόντωσαν τον ανθό μιας αγωνιστικής γενιάς Ήταν μια κανονική γενοκτονία.

3. Άλλη μια φορά στην Ιστορία, σε μια μικρή χώρα παίχτηκε το μεγάλο στοίχημα.
Ισχυροί του κόσμου (η παρακμασμένη βρετανική αυτοκρατορία και η αναδυόμενη δύναμη των ΗΠΑ), μαζί με τους ισχυρούς της χώρας (οι οποίοι ένωσαν εύκολα το πολιτικό προσωπικό τους. με τους Λαϊκούς και Φιλελεύθερους να ξεχνούν το Διχασμό χρόνων) επιβεβαίωσαν άλλη μια φορά την αναπόδραστη αλήθεια. Οι κυρίαρχοι θα εμποδίσουν με όλα τα μέσα, με όλη την άγρια βία που διαθέτουν την κοινωνική αλλαγή, θα κόψουν βίαια τον ειρηνικό δρόμο ενός λαού που θέλει να γίνει νοικοκύρης στο σπίτι του.

4. Η επίσημη ιστοριογραφία, που κάνει πολιτική χρήση της Ιστορίας προς όφελος των νικητών, έχει στήσει ένα ολόκληρο ιδεολογικό οικοδόμημα διαστρέβλωσης εκείνης της περιόδου. Ειδικότερα, στρεβλώνει συσκοτίζει και αποσιωπά την πραγματική δράση του αντάρτικου στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Αλλά το ίδιο κάνει τελικά και η ιστοριογραφία της επίσημης Αριστεράς, που επιλέγει να παραδώσει στη λήθη τη δράση αγωνιστών όπως ο Ακίνδυνος Αλβανός, ο Χαράλαμπος Νικολαϊδης, ο Ιορδάνης Σαπουντζόγλου. Θεωρώ ότι αυτή η στάση της εξηγείται από την εξάντληση του ιστορικού, επαναστατικού κύκλου της τριτοδιεθνιστικής Αριστεράς, που κωδικοποιείται στη μεταστροφή της στο ζήτημα του ρόλου της βίας (ορθότερα: της δίκαιης λαϊκής αντιβίας) στην Ιστορία.

5. Ο Μαρξ και ο Ένγκελς, αυτοί οι προφήτες της χειραφέτησης, ήταν κατηγορηματικοί ως προς τον βίαιο χαρακτήρα του δρόμου προς την επαναστατική μετατροπή της καπιταλιστικής κοινωνίας. Δεν απέκλειαν βέβαια σε κάποια μικρή χώρα, ως εξαίρεση, να πραγματοποιηθεί ειρηνικά το πέρασμα στην αταξική κοινωνία, το συναρτούσαν όμως απολύτως με την ανάπτυξη γενικευμένων εξεγερτικών διαδικασιών στην πλειονότητα των κεντρικών καπιταλιστικών χωρών.

Το 1956, το 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ ανήγαγε αυτή την «υποσημείωση» σε γενικό κανόνα. Η επιλογή τώρα ήταν αποκλειστικά ο ειρηνικός δρόμος, στα πλαίσια της «ειρηνικής συνύπαρξης». Αυτό σήμαινε την ουσιαστική στρατηγική μεταστροφή της τριτοδιεθνιστικής Αριστεράς. Από δύναμη που αμφισβητούσε τα ίδια τα θεμέλια του καθεστώτος, τώρα προσανατολίζεται στον θεσμικό δρόμο και αναζητά συμμαχίες και συμβόλαια με τις κυρίαρχες τάξεις. Ιδρυτική πράξη για την Ελλάδα αυτής της μεταστροφής αποτέλεσε, λίγο μετά το 20ο Συνέδριο του Κ.Κ.Σ.Ε., η Έκτη Ολομέλεια που αποκήρυξε την προσφυγή στα όπλα του Δ.Σ.Ε. ως τυχοδιωκτική πράξη.

6. Από το κομβικό σημείο του 1956 μέχρι σήμερα, οι διάφοροι σχηματισμοί της επίσημης Αριστεράς μπορεί να διατηρούν λίγο πολύ τα παλιά σύμβολα και την ανατρεπτική ρητορική, ωστόσο, αυτά αποδεικνύονται απλώς άδειο κέλυφος. Οι περιβόητες «αντικειμενικές συνθήκες», όχι για την Επανάσταση, αλλά ούτε καν για δυναμικό αγώνα, δεν ωρίμασαν ποτέ. Ούτε στη δικτατορία. Ούτε στη σημερινή συστημική κρίση.

Όλα αυτά τα χρόνια, οι κομματικές και συνδικαλιστικές ηγεσίες επεμβαίνουν πολύ περιορισμένα στο πεδίο της κοινωνικής σύγκρουσης και αναδιπλώνονται αμέσως λειτουργώντας ως αποσβεστήρας των κοινωνικών δονήσεων, προσφέροντας τη συναίνε¬ση τους στη σταθεροποίηση του καθεστώτος.

7. Για τις γραφειοκρατικές ηγεσίες της επίσημης, της θεσμικής Αριστεράς, ολόκληρη η ιστορία των δυναμικών συγκρούσεων, η Ιστορία ως κοινωνική σύγκρουση που κορυφώνεται σε ταξικό πόλεμο είναι «ενοχλητική». Δεν πρέπει να μελετηθεί για να βγουν τα απαραίτητα διδάγματα, δεν πρέπει να αναφέρεται καν, και έτσι ολόκληρες περίοδοι των μαχητικών αγώνων αποσιωπούνται, στρεβλώνονται, κολοβώνονται. Εκείνη η ιστορία γίνεται ανεπίσημη, υπόγεια, μεταδίδεται προφορικά. Ενώ κομμάτια της ολόκληρα χάνονται αναντικατάστατα μαζί με τους φορείς τους. Τότε χρειάζεται η προσπάθεια ερευνητών όπως ο Τάσος Κατσαρός μήπως την αποκαταστήσουν, αναζητώντας την σε ντοκουμέντα, σε επίσημα κρατικά έγγραφα, στο στόμα κυρίως όσων επέζησαν από τη γενοκτονία. Για να καλυφθεί το κενό της μνήμης, να γεφυρωθεί η υπόσταση της νέας γενιάς από τη γενιά που τότε πάλεψε, μάτωσε και μπορεί να μην διαφέντεψε την ιστορία αλλά αναμετρήθηκε μαζί της και νίκησε ηθικά. Βιβλία όπως αυτό συντελούν στην ανάδειξη μιας πλευράς της λαϊκής κουλτούρας αντίστασης, συμβάλουν έτσι στη δημιουργία ενός γενικότερου αγωνιστικού υποστρώματος, ενός ιστορικού εδάφους για να γειωθούν οι νέοι αγωνιστές, να διδαχτούν από τα λάθη του παρελθόντος, για να αναπτύξουν το πολύμορφο εκείνο ανατρεπτικό κίνημα που αντιστοιχεί στις σημερινές συνθήκες, για να χαράξουν τον δικό τους μοναδικό δρόμο προς την κοινωνική απελευθέρωση.

Δημήτρης Κουφοντίνας

16 σχόλια:

Penny είπε...

Τι να λέμε για την Ελλάδα;
Όταν ο κόσμος ήταν στο Σύνταγμα οι ταξιτζήδες τους βρίζανε. Οταν οι ταξιτζήδες απεργούσαν ο κόσμος τους έβριζε. Οι εκπαιδευτικοί τις δικές τους πορείες, οι φοιτητές τριχασμένοι και στον κόσμο τους, οι εξαρχιώτες τα δικά τους, οι εργάτες της χαλυβουργικής τώρα θυμήθηκαν να αγωνιστούν..Εν τω μεταξύ οι άλλοι, οι επαγγελματίες απατεώνες που ξέρουν από αυτά και κάνουν καλά την δουλειά τους, μας έστειλαν τους μισούς σπίτι και τους άλλους να ψάχνουνε στα σκουπίδια. Ο καθένας το κονάκι του. Και η πλειοψηφία, ακόμα περιμένει το μπαμπάκα, ένα κόμμα να τη σώσει και να την κυβερνήσει..

theogrocer είπε...

Ακριβώς!
Στην απολογία του Αλέκου Παναγούλη, υπάρχει ένα μνημειώδες κομμάτι για τον "αθώο λαό".
Ας πούμε επιτέλους τα πράγματα με το όνομά τους...

boula είπε...

Ας ευχηθούμε να κατευναστούν οι δαίμονες αυτής της άμοιρης παραγματικότητας. Πάντα υπάρχει τρόπος

chrismos είπε...

Πέννυ,
Κατανοώ και το θυμό σου/μας και την απογοήτευσή σου/μας για το ιδεολογικοπολιτικοκοινωνικό μπάχαλο που επικρατεί και για ό,τι μας περιμένει. Όμως ο «κόσμος», οι ταξιτζήδες, οι φοιτητές, οι χαλυβουργοί κ.λ.π. δεν πετάχτηκαν από τον ύπνο τους από ένα αόρατο ξυπνητήρι. Κάτι σιγόβραζε· κι αν μου πείς «εδώ και αιώνες σιγοβράζει» θα 'χεις δίκιο. Eίναι η ταξική πάλη κάποιων (αυτό είναι θέμα πολιτικής -ατομικής ή συλλογικής- εκτίμησης) που ανεβάζει την ταξική συνείδηση. Κι όσοι μάχονται ταξικά δεν είναι λίγοι! Άλλωστε σ' αυτούς ακριβώς αναφέρεται το πολύ δυνατό βιβλίο της ανάρτησης. Αυτοί, λοιπόν, δεν ανήκουν ούτε στους μισούς που ψάχνουν στα σκουπίδια, ούτε στους άλλους μισούς του καναπέως (άσε που οι του σπιτιού είμαστε η σαφώς πολυπληθέστερη ομάδα). Ε, αυτούς τους μαχητές, που ήδη διαθέτουν ταξική συνείδηση και φροντίζουν να ανεβάσουν και την συνείδηση των υπολοίπων, η ανάλυσή σου τους αδικεί, αφού τους θεωρεί ως κενό σύνολο.
Προσπερνώ, λοιπόν, την κάπως ατυχή σου ανάλυση, κρατώ την πολύ χρήσιμη οργή σου και περισσότερο απ' όλα τη χαρά για την επανεμφάνισή σου στους προβληματισμούς αυτού του Βοκκάκιου, εεε...σόρι... του μπλογκάκιου ήθελα να πω.

theo,
Θεωρώ το βιβλίο ανεκτίμητης αξίας, ώ χυμών όν! για τους χυμούς των ιστορικών του ντοκουμέντων, αλλά και γιατί θέλει να μεταλαμπαδεύσει την αγωνιστική συνέπεια στην ταξική πάλη, κάτι πούστης σημερινές συνθήκες της θεσμολάγνας αριστεράς κάνει «τζιζ» (αν έχει μείνει καθόλου ...τσίπρα κι αν Περισσέ βυσσινί δυση...)

theogrocer είπε...

Τόξα να 'χαμε... Πιοτί... Η πραγματικότητα δεν είναι άμοιρη αλλά αυτή που φτιάξαμε εμείς κι μ' όνο (ο... θεός έχει πάψει να παρεμβαίνει). Και δεν αλλάζει με ευχές (F χεσ').

Penny είπε...

Βούλα
με κάτι τέοια(βλέπε τέχνη)την έχουμε βγάλει και δεν μας έχουν μαζέψει ακόμα:)

Χρησμό
εγώ δεν μίλησα για κανένα(ν) κενό. Μιλάω για τα μη περιθώρια συλλογικής δράσης που είναι κάτι που αποτρελαίνει, και αυτούς που απόμειναν με ταξική συνείδηση, και αυτούς που αποκτούν σιγά σιγά στους δρόμους.
Επίσης συμφωνώ οτι πρόκειται για ζήτημα συνείδησης κι ακόμα παραπάνω, ασυνείδητου, αλλά εδώ πάμε αλλού..
Το θέμα πάει μακριά. Όταν επελαύνουν οι αιώνες πεινασμένοι αφρικής και ασίας στην ευρώπη θα καταλάβουμε τι θα πει θυμός και απογοήτευση. Ο θυμός του μικροαστού που δεν έχει να πληρώσει το χαράτσι ωχριά. Βέβαια είναι μεγάλος ο "Μεγάλος Αδερφός" τα ελέγχει ακόμα καλά τα πράγματα.

theo
"Πες-πες, κάτι μένει" έλεγε η γιαγιά μου
)

theogrocer είπε...

Μίμου piss! Ποια είναι η γιαγιά σου; Αυτό το έλεγε ο Γκέμπελς!

chrismos είπε...

Ιδού λυπών ο τρόπος για το γκρέμισμα του καπιταλισμού και την εγκαθίδρυση μιας κοινωνίας χωρίς εκμεταλλευτές, εκμεταλλευόμενους και ...εκμέκ-ταλανιζόμενους!
Κάτι που κανίς δεν το 'χες και φτύει Mexx ρητορα:
Η συλλογή σκουπιδιών κι η μετατροπή τους σε Τέχνη!
Όσοι το άτεχνο χέρι βαρύ
στην Τέχνη αισθάνονται
ζυγών δουλείας ας σε χώσει
Θέλει Artή και trashος η ελευθερία!
(Αν κρέας, χάλβος)


Αστοί τρέμετε! Η Τέχνη γενικεύεται!

Penny είπε...

theo
αλήθεια; δεν τό ξερα! τότε η γιαγία μου συμφωνεί με τον Γκέμπελς. Ω συμφορά! Γι αυτό πάμε κατά διαόλου, φαίνεται:)

theogrocer είπε...

Chrismos
"Την τέχνη δεν πρέπει ν' Άντα να κλάσ'" που έλεγε και ο συγχωρεμένος πάλαι ποτέ ιππουργός πολιτισμού (τον αποκαλώ έτσι γιατί για μένα έχει πεθάνει από τότε).
Penny
Ναι, ναι! Από τα σπίτια μας να ξεκινήσουμε (μεταξύ σοβά ρου και αστείου, ίσως γι' αυτό να μην προχωράει τίποτε: επειδή πρέπει να ξεκινήσουμε από εμάς και τα δικά μας!)...

boula είπε...

penny
μια διόρθωση, όχι βούλα αλλά Μπούλα, είναι το σωστό

Penny είπε...

boula
έχεις δίκιο, έτσι είναι το σωστό.

theo
πως μι πιάνσ'!
πλάκα πλάκα οι γιαγιάδες τρελή προπαγάνδα, ακόμα θυμάμαι με τι τρόμο έκανα το σταυρό μου το βράδυ πριν κοιμηθώ να μην δω κακό όνειρο..και τελικά τα είδα όλα στον ξύπνιο, χα χα!)

theogrocer είπε...

Οι γιαγιάδες...
Κρίμα που δεν ζουν για να δουν ότι τα σπίτια, τις δουλειές και τις ζωές δεν μας τα πήραν οι κομμουνιστές αλλά οι τράπεζες...

Ανώνυμος είπε...

Ξέρω πως είμαι εκτός θέματος αλλά αμα δεν το πω θα σκάσω:
Εμένα η γιαγιά μου όταν με έβλεπε τα βράδια να κοιτώ το φεγγάρι μου έλεγε να μπω στο σπίτι, γιατί έρχονται μάγισσες και αρμέγουν το φεγγάρι.
Εγώ τότε έκανα την επανάστασή μου. Παράκουσα τη γιαγιά.
Μαλακία μου!

theogrocer είπε...

Χαχαχα!
Αλι, μια (από τύχη μένει, ε Πάνα;) στάση.

Penny είπε...

Solo
και η γιαγιά ποιήτρια;)