Τρίτη 16 Μαρτίου 2010

…Αξίζει να σημειωθεί, πως σύμφωνα με τη διάσημη ερμηνεία του Norberto Bobbio, αυτό που χωρίζει τη δεξιά και την αριστερά είναι το ζήτημα της ισότητας, γιατί ενώ υπάρχουν ρεύματα της αριστεράς που επιδιώκουν εκτός από την ισότητα και την αξία της ατομικής ελευθερίας (η περίπτωση παραδείγματος χάριν του αναρχισμού), ποτέ δεν ισχύει το αντίθετο. Μ’ άλλα λόγια, η αξία της ελευθερίας μπορεί να υπάρχει και στη δεξιά (παραδείγματος χάριν ο κλασσικός φιλελευθερισμός), όμως δεν υπάρχει ποτέ σ’ αυτήν την πολιτική πλευρά, η αξία της ισότητας.
…Η εξουσία, και πώς θα μπορούσε να συνέβαινε διαφορετικά, είναι αυτή που διαιρεί. Επειδή η διαίρεση που δημιουργεί η εξουσία είναι ανυπέρβλητη, να γιατί ευκαιριακά η δεξιά και η αριστερά καταλήγουν να συμπίπτουν σε μία πλευρά, ακριβώς στη θεωρητική πλευρά που εκπροσωπεί ρεαλιστικά τη γνώση της αδυναμίας αυτής της υπέρβασης. Τα υπόλοιπα (και αυτή η συζήτηση έχει σημασία κυρίως για την αριστερά, αφού η δεξιά ταυτίζεται σχεδόν με την εξουσία) είναι σκέτη «ιδεολογία».
…Χρειάζεται όμως ν’ αλλάξουμε κριτήριο προκειμένου να διερωτηθούμε πάνω στη δεξιά και την αριστερά, γιατί η εξουσία είναι στην πραγματικότητα οικουμενική. Μ' άλλα λόγια, η συζήτηση πρέπει να περάσει από μια χωρο-οριζόντια ανάλυση, σε μια ανάλυση χωρο-κάθετη. Αν παραμείνει η χωρο-οριζόντια (δεξιά και αριστερά) δεν υπερβαίνεται το εγγενές κριτήριο που τελικά ενοποιεί τις δύο πλευρές, δηλαδή η εξουσία, δεδομένου ότι η δεξιά και η αριστερά δεν είναι τίποτε άλλο από διαφορετικές εκφάνσεις της ίδιας αρχής. Μετατοπίζοντας αντιθέτως την ανάλυση σε μια καθετοποιημένη διάσταση (ψηλά-χαμηλά, βάση-κορυφή), ενώνονται αμέσως οι δύο αξίες που πριν ήταν χωρισμένες, η αξία της ελευθερίας και η αξία της ισότητας. Μ’ άλλα λόγια, υποστηρίζοντας τη χωρο-κάθετη προοπτική, βλέπουμε αμέσως ότι η ανισότητα και η απουσία της ελευθερίας είναι το ίδιο πράγμα…

Nico Berti – «Πέρα από τη δεξιά και την αριστερά»

10 σχόλια:

Πάνος Παπαδόπουλος είπε...

Καλός ο Berti, αλλά νομίζω ότι αυτό που διαιρεί δεν είναι τόσο η ίδια η εξουσία, όσο η πηγή και το διακύβευμά της: η ιδιοκτησία. Πράγματι, η εξουσία είναι παράγωγο της ιδιοκτησίας, καθώς οι κυρίαρχοι ρόλοι της εξουσίας είναι οι μηχανισμοί προστασίας όχι τόσο της ελευθερίας και των δικαιωμάτων των πολιτών, αλλά της διασφάλισης της ιδιοκτησίας αυτών στους οποίους ανήκει και αυτή η ίδια η εξουσία ως εργαλείο. Σε κοινωνίες που δεν αναγνωρίζουν την έννοια της ιδιοκτησίας, δεν υπάρχει εξουσία, καθώς παύει να υφίσταται κάθε λόγος ύπαρξης οποιασδήποτε μορφής εξουσίας, αριστεράς, δεξιάς κλπ. Κλασικό παράδειγμα αποτελούν οι Πολυνήσιοι ψαράδες που ενώ ζουν οργανωμένοι σε κοινωνίες, δεν έχουν κόμματα, αρχηγούς και κυβερνήσεις. Ο λόγος είναι απλός: Οι βάρκες, οι καλύβες και οι γυναίκες είναι κοινές, τα ψάρια αρκετά, φτάνουν για όλους.

Non-Berti Bobbio

theogrocer είπε...

Μπράβο Πάνω - Pierre Joseph Proudhon! ΣΕΠ άρα δέχομαι ύλη κρίνα. Χωρίς Cathy στέρηση, μ' έληγες γραμμές τα είπε σόλα!

Unknown είπε...

Στις κοινωνίες που δεν υπάρχει υλική εξουσία (αγαθά -καλύβες βάρκες) υπάρχει κάτι πολύ χειρότερο πνευματική εξουσία που ασκει ο κάθε διαχρονικός μάγος της φυλής όποια και αν είναι αυτή.
Δεν είναι μόνο η ιδιοκτησία το κακό και η δικαιολογία ύπαρξης εξουσίας.
Η πνευματική σκλαβιά είναι από τις χειρότερες μορφές εξουσίας νομίζω.
Την άποψη του ΠΡΟΥΝΤΟΝ την πήγε ένα βήμα παραπάνω τόσο ο ΚΡΟΠΌΤΚΙΝ αλλά και άλλοι μετάπειτα θεωρητικοί.

theogrocer είπε...

Ας δεχτούμε ότι η e-δανεική πωλητεία δεν είναι δυνατό να υπάρξει. Κι ας παίξουμε με όρους όχι ανατροπής (αφού ενοχλούν πολλούς), αλλά... βελτίωσης του συστήματος (συγχωρήστε μου τα γέλια). Με λίγα λόγια, στο γήπεδο της φυλλοσοφίας των πολλών.
Λοιπόν, τίθεται τότε το απλούστατο ερώτημα στη λογική του "μη χοίρον βέλτιστον" την οποία ασπάζεται η υποκριτική, ψαλιδόκωλη πλειονότητα: προτιμάτε την εξ-ουσία (x-ουσία, πρώην ουσία) της ιδιοκτησίας ή αυτή του μάγου;
Το ακόμη πιο απλό "είστε υπέρ ή κατά" του Μανόλη Αναγνωστάκη (ευκαιρία να το ξαναδιαβάσουμε)...

chrismos είπε...

Φίλε basket-balls!
Τα αγαθά, τις βάρκες και τις καλύβες δύσκολα μπορώ να τα φανταστώ να με …διατάζουν και να μου δεσμεύουν την ελευθερία. Π.χ. όταν κάποιος αστακός μου ζήτησε ταυτότητα, εγώ απλά τον ξεφλούδισα και έφαγα το νοστιμότατο κρέας του. Σε αντίθεση μ' εναν άλλον "αστακό", που επειδή δεν του έδειξα ταυτότητα, με κράτησε 4 ώρες στο τμήμα).
Μάλλον εννοείς την εξουσία "ως παράγωγο της διασφάλισης" (και του πολλαπλασιασμού) των αγαθών, των καλυβιών, βαρκών κλπ., που πολύ σωστά επισημαίνει ο Πάνος. Άρα η αντιπαραβολή με την πνευματική εξουσία είναι …βολή AIRBALL. Προσωπικά, ΚΑΘΟΛΟΥ δεν με χαλάει ο μάγος της φυλής, αφού ούτε τις καλύβες απειλεί, ούτε τις βάρκες. Άσε που όποτε χρειαστεί προσφέρει και τη σοφία του (με τα γιατροσόφια και τη δύναμη του χορού). Η καταπιεστική πνευματική εξουσία που εννοείς είναι άλλο ένα AIRBALL, αφού δεν είναι χάρισμα, αλλά "ΒΑ ΦΤΥΣΜΑ" κάποιου ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟΥ ως "πνευματικού ηγέτη" (λέγε με Αρχιδομανδρίτη ή Χομεϊνί ή Τσόμσκι ή όπως αλλιώς θες), με ανάδοχους τους γνωστούς "νονούς" της εξουσίας, δηλ. της δι' Ασφαλείας διασφάλισης της ιδιοκτησίας ΤΟΥΣ. (Αν σε παρερμήνευσα, διόρθωσέ με)

Πάνο, έχω μια ένσταση:
Και οι γυναίκες της ελληνικής βουλής είναι ΚΟΙΝΕΣ, αλλά δεν φτάνουν για όλους!
Όπως λέει κι ένας Γερμανός (όχι της κΑγγέλας, αλλά ο Βαγγέλας):
"Φαγητό, κρασί, κρεβάτι
και τα ρούχα μας κοινά
μα γι αυτούς που μένουν ΜΟΝΟ

(με τους 12 μισθούς)
δεν υπάρχει γιατρειά"

Theo, το Σάββατο προμηνύονται x-ουσίες και οινοΠΝΕΥΜΑΤΑ. Θα έρθω με Πάνο, έλα με Ξάνθη Καλάθη να δούμε ποιός την έχει μεγαλύτερη (την εξουσία της ιδιοκτησίας)

Ich liebe dich (εχλή μπετιχ)
(δηλ. η Αίγλη του Φετίχ, του καριόλη ΑναΧρηστάκη· ευκαιρία να ξαναξεράσουμε...)
Auf φίδε σερν

theogrocer είπε...

Lee πάμε, αλλά την Ξανθή Καλάθη δεν την αφήνει η μαμά της τόσο μακριά. Ούτε κοντά την αφήνει...
Οπότε θα είμαστε δυο, τρεις, χίλιοι δεκατρείς και θα μετρήσουμε τα κινητά, τα αυτοκίνητα, τα τηφλεκοντρόλ και όλα τα φαλλικά υποκατάστατά μας.
Και όπως λέει και ο Λέκκας της Αλέκας (ένα είν' το κώμα) "μη βλέπεις που γελώ, είναι από συνήθεια"...
Ακόμα τούτη η άνοιξη ραγάδες. Έρχεται νέο επαναστατικό προϊόν που τις διώχνει, μαζί με την κυτταρίτιδα.
Για τους ραγιάδες δεν ξέρω...

Unknown είπε...

Μαμά Φίλος ΤΕΟ κ προφητικός χρησμός μαζί παιδί παπά απαπα θέλει πάμε πιούμε τσίπρα. Αφήνει μαμά παιδί πάει????????????????????????????.

theogrocer είπε...

Ξανθή Καλάθη, αφή ΣτΕτα σα πια, έχοντας κατ' επανάληψη δοξαστεί απ' ούσα από όλες τις συν ευρέσεις. Ο λωλό για και προς κλίσεις του κώλου -για το θε Αθήναι- και μόνη emo σεξ αφανισμένος από pas ντου.
Α Lou αυτά...

Unknown είπε...

ΉΔΗ πίνω τσίπουρα μαζί με σκληροπυρηνικούς μειονοτικούς συνοδεία φασολάδας.Η επανάσταση θα έχει ήχο.

theogrocer είπε...

1. Πίνεις τσίπουρα τρώγοντας φασολάδα και ταυτόχρονα στέλνεις μηνύματα!
2. Λες ότι "η επανάσταση θα έχει ήχο"!
3. Σούπερ ναοί καθ' όλου από το μη άλλο το αν εις ηχητικό εν δεχόμενο ναοί σε μ' άλλα cash;