Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010

Η βία είναι μέσα στη ζωή μας. Όλοι χρησιμοποιούμε βία, όταν σπάμε αβγά ή καρύδια, όταν σπρώχνουμε στην ουρά, όταν κουρδίζουμε το ξυπνητήρι για να μας ξυπνήσει πριν χορτάσουμε ύπνο, όταν με το ζόρι παίρνουμε το παιδί που παίζει να το λούσουμε. Περί βίας πρόκειται, αλλά θεωρείται βία αποδεκτή, ίσως και μη βία επειδή θεωρείται αποδεκτή, φυσιολογική (αν αυτό σημαίνει κάτι). Προϋποθέτουμε δηλαδή ότι υπάρχει ένα όριο ανοχής στη βία. Όταν αυτό ξεπεραστεί, υπάρχει αντικοινωνική συμπεριφορά, η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί τρομοκρατική.
Όταν ο ομιλητής ασκεί εξουσία, συνήθως θεωρεί γνωστό το αποδεκτό όριο βίας. Μερικές φορές το καθορίζει, άλλες όχι: Αφήνοντας φλου τον ορισμό της αξιόποινης πράξης (και μάλιστα της τρομοκρατικής ενέργειας) απειλεί τους υποψήφιους παραβάτες. Απειλεί να εξασκήσει εναντίον τους βία, και μάλιστα νόμιμη βία, ακόμη κι όταν θεωρούν οι ίδιοι ότι δεν ξεπερνούν το κοινά αποδεκτό όριο. Είναι άραγε τρομοκρατία από πλευράς διαδηλωτών η σύγκρουση με τα όργανα της τάξης; Οι νομικοί μπορεί να αποφαίνονται ότι όχι, αλλά οι συλληφθέντες «τρομοκράτες» διαδηλωτές περνούν ώρες, μέρες ή και μήνες στα κρατητήρια μέχρις ότου το «όχι» κατακυρωθεί.
Φτάνουμε λοιπόν στο εξής παράδοξο: τρομοκράτης είναι όποιος καταφεύγει στην αθέμιτη βία, εάν είναι αντίπαλος. Όχι δικός μας. Ο δικός μας βέβαια, είναι τρομοκράτης για τον αντίπαλο. Βεβαίως, η Ιστορία συνήθως επικυρώνει την εκδοχή του νικητή: εγκληματίες πολέμου οι χιτλερικοί για το Άουσβιτς, όχι όμως οι Αμερικανοί για τη Χιροσίμα. Αλλά εάν ακολουθήσει κανείς αυτή την τακτική, κάθε άλλη διερεύνηση περισσεύει: Αρκεί να ταχθεί με το νικητή, να δεχτεί ότι τρομοκράτες είναι οι κακοί κι ότι οι κακοί είναι τρομοκράτες, και να στρατευθεί στον αγώνα εναντίον τους.
Γιατί ο τηλεθεατής λαός δεν έχει υπερβολικές απαιτήσεις. Αρκεί η παράσταση να συνεχίζεται…

Βένιος Αγγελόπουλος

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όταν κουρδίζουμε το ξυπνητήρι ή όταν σπάμε αυγά στο τηγάνι ΔΕΝ ασκούμε βία αλλά εφαρμόζουμε μια δύναμη. Όταν σπάμε τ΄αυγά στη μούρη κάποιου , ναι, τότε ασκούμε βία.
Όταν πατάω φρένο στο μηχανάκι για να μην πέσω πάνω σου, ασκώ βία;......
Τι παει να πει η βία είναι στην καθημερινότητά μας και υπάρχουν όρια ανεκτά κλπ, κλπ; Κι επειδή υπάρχει πρέπει να την αποδεχόμαστε; πρέπει να μας αρέσει;
Γιατί να μπερδεύουμε τους ορισμούς και να μη βγάζουμε ποτέ κανένα συμπέρασμα;
Φυσικά και οι νικητές κάνουν κουμάντο , δεν είναι κάτι καινούριο αυτό και φυσικά οι νικηκένοι νιώθουν εξοργισμένοι και αδικημένοι. Η Γαλλική κομμούνα απέτυχε και οι ηττημένοι σκοτώθηκαν ή εκδιώχθηκαν. Η Οκτωβριανή επανάσταση πέτυχε και οι ηττημένοι έπαθαν τα ίδια (στην πορεία τα έπαθαν και οι νικητές)
Δε ξέρω καμία κοινωνία που να έγινε καλύτερη με βίαιη ανατροπή του προηγούμενου καθεστώτος και ως εκ τούτου δεν πιστεύω πως θα συμβεί και στο μέλλον.
Το θέμα , για μένα , είναι αν αποδέχεσαι τη βία ή όχι. Δεν υπάρχουν όρια και ανεκτή βία (αλλά να μιλάμε για βία κι όχι για κουρδιστήρια και ομελέτες)
Το να σε πνίγει το άδικο είναι κατανοητό. Είναι όμως η εύκολη και πιο αυθόρμητη λύση (για κάποιους) να καταφεύγουν στη βία.
Δεν έχω δει αυτός ο δρόμος να έχει οδηγήσει σε τίποτα καλό, απο όποια πλευρά κι αν προέρχεται η βία.

chrismos είπε...

Η ταξι-αρχία των Πραιτοριανών, (τάξη που άρχει μέσω Πρετεντέρηδων), επιβάλλει στον τηλεθεατή λαό (δια της πλύσης εγκεφάλου) την επιλεκτική αποστροφή στην υποκειμενική βία, αποσιωπώντας την αντικειμενική συστημική βία.
Οκ. Τη δουλειά τους κάνουν και την κάνουν καλά. Εμείς, όμως, ποιός ο λόγος να μασάμε κουτόχορτο;;;
Πρόβατα είμαστε;;;

Την καλησμπέεεεερα μου

theogrocer είπε...

Το θέμα (όχι η εφημερίδα, που ψευδεπίγραφα λέγεται ακόμα έτσι αφού το "Μα" την έκανε), σηκώνει πολλή συζήτηση...
Πάντως, έχετε υπομονή (ίππο μονή: μοναστηριακό άλογο δηλαδή ή υπό μονή, δηλαδή μπείτε κάτω από κα'να μοναστήρι) και του χρόνου θα απαντηθούν πολλά. Καθώς το 2011 στην ελληνική αρίθμηση γράφεται "Βια".
Φιδάκια...